
Stimuleer creativiteit en betrokkenheid tijdens meetings met de technieken van Thiagi
Wil je efficiëntie, resultaatgerichtheid en plezier centraal stellen in je samenwerkingen? Kies je ervoor om creativiteit, uitwisseling van ideeën en gelijkgestemdheid aan te moedigen in je werkvergaderingen of besluitvormingsprocessen? Zoek je een manier om snel en vlot een sterke dynamiek, solide banden en actieve betrokkenheid tot stand brengen? Dan kunnen de Thiagi-kaderspelen je helpen!
Deze opleiding, exclusief voor jouw collega's? Dat kan!
- Opleidingstype
Klassikale opleiding
- Opleidingsduur
1 dag
- Volg deze opleiding in het:NL, FR
- Opleidingscode
CL2297NCL
Wat leer je in deze opleiding?
Aan het einde van de opleiding zal je in staat zijn om:
- De kaderspelen te leiden die in de loop van de dag werden verkend.
- Een dynamiek en sterke banden binnen de werkteams tot stand te brengen.
- De vorming van ideeën op een gestructureerde manier te stimuleren.
- Eensgezindheid in de besluitvorming te bevorderen.
Wie is Thiagi?
Sivasailam Thiagarajan – alias Thiagi – is van Indische afkomst en woont momenteel in de VS. Hij is een specialist in edutainment (leren door spel) en heeft veel bijgedragen aan het ontwerpen en ontwikkelen van deze benadering. Als auteur van verschillende artikels en boeken geeft hij al vele jaren opleidingen en workshops om mensen met uiteenlopende professionele achtergronden te helpen bij het uitdenken, gebruiken en aanpassen van spelen aan hun behoeften.
Het spel volgens Thiagi
Kaderspelen zijn gestructureerde interactieve activiteiten. Elke activiteit heeft een specifiek te bereiken doel. Ze zijn levendig, interessant en ludiek. Het zijn echter niet zomaar activiteiten, maar hebben altijd een educatief en/of operationeel doel. Hun belangrijkste kenmerk is dat ze breken met het gebruikelijke ‘top-down’- schema en de collectieve intelligentie van de deelnemers de ruimte geven. Bovendien kost het bijna niets om de activiteiten op te zetten.
De voordelen van spelen bij teamwork of opleiding
Een spel zorgt voor een ontspannen en positieve gemoedstoestand, mensen nemen effectiever deel. Het spel leidt tot een actieve en betrokken deelname die zinvol is. Mensen zijn meer bereid om zich in te zetten voor de voorgestelde activiteit. De interacties verlopen natuurlijk en vaak vlot, en het spel bevordert spontaan de samenhorigheid van de groep. Kaderspelen zijn ook krachtig om opleidingen in goede banen te leiden.
Doelgroep
Teamverantwoordelijken, hr en iedereen die werkvergaderingen, workshops, brainstormingsessies enz. moet organiseren of eraan deelnemen.
Leermethode: Klassikale opleiding
Deze klassikale opleiding volg je samen met medecursisten op locatie. Je traject bestaat uit drie stappen, die elkaar aanvullen.
Stap 1: online
Je opleiding start op Karibu, ons online-leerplatform. Dit eerste leermoment doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.
Let op: deze stap afwerken is een vereiste om verder te gaan.
Stap 2: klassikaal
Tijdens deze stap ben je een hele dag ‘live’ aanwezig op de opleidingslocatie, samen met je medecursisten. Je leert van en met elkaar, op basis van de inzichten uit stap 1. Gewoonlijk is de groep samengesteld uit zes tot twaalf cursisten.
Stap 3: online
Dit leermoment vindt opnieuw plaats op Karibu. Ook deze stap doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.
Programma
Stap 1: online
Je opleiding start op Karibu met een voorstelling van de aanpak en de tools. Deze stap doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wil. Let op: het is belangrijk deze stap af te werken om de klassikale dag ten volle te benutten. •
Stap 2: klassikaal (8 uur)
Tijdens deze stap ben je een hele dag aanwezig met de andere deelnemers en de docent. Je verkent actief 5 kaderspelen die je als zodanig kunt toepassen of kunt aanpassen aan je behoeften. De spelen worden afgewisseld met een integratiemoment en een vraag- en antwoordsessie om er zeker van te zijn dat de tools goed zijn doorgegeven. De groep bestaat uit 6 tot 12 deelnemers.
Lijst van de spelen:
- ‘Hello’ (teamdynamiek)
- ‘Dynamisch duo’ (band tussen teamleden)
- ‘Samen zoeken’ (creativiteit en gelijkgestemdheid)
- ‘Optimale prestaties’ (collectieve strategie)
- ‘Experten’ (gedeelde visie)
- ‘To be or not to be’ (creativiteit)
Stap 3: online
vind je ook alle middelen die je nodig hebt om de kaderspelen die je tijdens de ‘live’-dag hebt verkend goed toe te passen. We zullen je ook vragen om je eigen ervaringen met het in praktijk brengen van de spelen te delen.