background section

Versterk jezelf tegen agressiviteit in je professionele relaties

Sommige van ons maken een gezondheidscrisis door, omdat ze relationele moeilijkheden beleven met klanten of collega’s. Het aantal getuigenissen over relationele verharding is alarmerend, terwijl sommige personen kwetsbaarder worden en anderen zelfs verzwakken bij verbaal of fysieke spanningen.

Helaas versterkt het huidige werkklimaat bepaalde frustraties, uitputting en misverstanden en brengt ons zo in een malaise. Hoe kunnen we onszelf beschermen en blijvend positief resoneren bij het tegenkomen van zoveel hulpeloosheid, onmacht en agressiviteit? Hoe kunnen we opnieuw relaties uitbouwen zonder in de valkuilen van agressiviteit te vallen?

Deze dag biedt jou de kans om de mechanismen van agressiviteit te begrijpen, om zo jouw professionele relaties te verbeteren met als resultaat een kwaliteitsvolle werkdag.

Onze opleidingen zijn kosteloos.
Ontdek waarom en voor wie.
  • Opleidingstype

    Klassikale opleiding

  • Opleidingsduur

    1 dag

  • Volg deze opleiding in het:
    NL, FR 
  • Opleidingscode

    CL2296NCL

Wat leer je in deze opleiding?

  • Jezelf beter te leren kennen, om je grenzen te bepalen met respect voor wie je bent.
  • Jouw intuïtie te ontwikkelen en te vertrouwen.
  • Je versterken en de juiste houding te hebben wanneer je met risicovolle situaties wordt geconfronteerd.
  • Escalatie vermijden door bepaalde moeilijkheden te identificeren en te voorkomen.
  • Om in alle omstandigheden gepast en constructief te reageren.
  • Betere relaties te bouwen.
  • Jouw welzijn op het werk te versterken.

Doelgroep

  • Elke werknemer die moeilijkheden ondervindt bij uitwisselingen, zowel in relaties met klanten als met collega’s.
  • Elke werknemer die symptomen vertoont van Burn-out, uitputting, relatieproblemen, woede, hulpeloosheid in het bijzijn van anderen.

Leermethode: Klassikale opleiding

Deze klassikale opleiding volg je samen met medecursisten op locatie. Je traject bestaat uit drie stappen, die elkaar aanvullen.

  • Stap 1: online

Je opleiding start op Karibu, ons online-leerplatform. Dit eerste leermoment doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Let op: deze stap afwerken is een vereiste om verder te gaan.

  • Stap 2: klassikaal

Tijdens deze stap ben je een hele dag ‘live’ aanwezig op de opleidingslocatie, samen met je medecursisten. Je leert van en met elkaar, op basis van de inzichten uit stap 1. Gewoonlijk is de groep samengesteld uit zes tot twaalf cursisten.

  • Stap 3: online

Dit leermoment vindt opnieuw plaats op Karibu. Ook deze stap doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Programma

Stap 1: online (30min)

We bespreken het thema ‘omgaan met agressiviteit in uw professionele relaties’ en nodigen jou uit om je specifieke situaties voor te bereiden

 

Stap 2: klassikaal (8u)

  • We werken aan jouw concrete onderwerpen/punten om de link te leggen tussen de concepten en jouw realiteit.
  • We analyseren de verschillende soorten agressiviteit of conflictsituaties met de hulp van de Agressiviteit Barometer.
  • We begeleiden u bij het omgaan met conflicten door te observeren wat er in ons lichaam gebeurt (bodyscan).
  • We leren onze verdedigingssystemen te versterken.
  • We zullen door middel van concepten uit de Neurowetenschap herkennen wat er werkelijk in onze hersenen gebeurt wanneer men met agressiviteit worden geconfronteerd.
  • We zullen ons verschillende gedrag versterken wanneer geconfronteerd met agressiviteit.

 

We gebruiken enkele tools zoals:

  • Geweldloze communicatie (GLC) Hoe gebeurt dit in de praktijk? Mythe of realiteit?
  • De kracht van evaluatie, herformulering en authenticiteit
  • De vragen rond het ego bij conflicten
  • Empathie of sympathie?
  • Leren anticiperen dankzij de agressiviteitsbarometer

 

Méthodologie:

  • Uitwisseling rond uw praktische/ en concrete vragen
  • Analyse en supervisie van situaties
  • Rollenspellen

 

Stap 3: online (30min)

We sturen u een samenvatting van de geleerde tips, zodat u deze in de praktijk kunt gebruiken.

Om u te helpen met eventuele vragen staan we graag tot uw beschikking.