The curious case of Pomax: "Leren stimuleert de motivatie"

In ‘The curious case’ lees je waarom en hoe kmo’s inzetten op leren. Kim Soete is sinds 2016 hr-manager bij decoratiegroothandel Pomax en gaf de interne keuken van het bedrijf een grondige make-over: “Bied je je medewerkers groeikansen, dan voelen ze zich gerespecteerd en stimuleer je hun energie en motivatie.”

 

Meer open- en betrokkenheid

“Onze CEO Xavier De Vil, die Pomax in 1993 oprichtte, besefte een vijftal jaar geleden dat zijn bedrijf niet echt mee was met zijn tijd”, vertelt Kim. “Hij wou vooral een opener cultuur, waarin medewerkers meer betrokken worden. Vol goesting stortte ik me in augustus 2016 als nieuwe hr-medewerker op het changeproject.”

Motiveren en stimuleren

“Betrokkenheid staat dus centraal in onze nieuwe hr-aanpak. We communiceren zoveel mogelijk over bijvoorbeeld onze nieuwe collecties en onze zakencijfers. Door met je medewerkers het resultaat van hun inspanningen te delen, motiveer je ze.

Veel zaakvoerders onderschatten hun invloed op het gedrag van hun werknemers. Dat geldt ook voor leren. Stimuleer je medewerkers door ze zoveel mogelijk opties te bieden, hun eigen initiatieven met enthousiasme te onthalen en zelf het goeie voorbeeld te geven.”


Hoe Kim zelf bijleert

“Ik geef hr-advies in bijberoep. Zo geef ik niet alleen kennis door, maar leer ik ook hoe andere bedrijven en hr-medewerkers omgaan met bijvoorbeeld opleidingen. Daarnaast lees ik heel veel boeken en artikels over changemanagement en volgde ik een psychologiecursus.

Ik stel me zoveel mogelijk open voor nieuwe inzichten, of dat nu via een opleiding is of dankzij een jonge collega met een frisse kijk op hr. Ik wil nooit stoppen met leren.”


Subsidies en premies

“Leren betekent investeren. Daar knappen zaakvoerders aanvankelijk vaak op af. Voor hr-medewerkers die wél willen inzetten op leren kan dat frustrerend zijn. Gelukkig zijn er heel wat subsidies en premies. Maak gebruik van bijvoorbeeld de kmo-portefeuille en de premies van Cevora en betaal daarmee je eerste opleidingen. Leveren die iets op, dan zal je waarschijnlijk meer middelen loskrijgen.”

Zo goed als gratis

“Onze eerste opleidingen waren gericht op hardskills: Excel, Word, talen … Gaandeweg zijn we ook meer op softskills gaan inzetten. Zo volgde ons management een opleiding communicatievaardigheden volgens het Insights Discovery-model. Normaal kost die je honderden of zelfs duizenden euro’s, maar bij Cevora is die opleiding gratis. Je financiert de Cevora-opleidingen op voorhand wel mee via je sociale bijdragen. Waarom zou je ze dus niet volgen?”

Leernoden detecteren

“Onze medewerkers hebben elk jaar een samenwerkingsgesprek waarin we naar hun opleidingsnoden vragen. Maar ook tussendoor detecteren we zoveel mogelijk leerbehoeften: via de leidinggevenden of tijdens informele babbels aan de koffiemachine. En medewerkers kunnen natuurlijk ook op mij afstappen met hun opleidingsvraag.”

 

Opleiding beoordelen

“Opleidingsresultaten meten vind ik moeilijk. We zetten op voorhand geen doelstellingen op papier, maar vragen medewerkers wel om de opleiding te beoordelen via een formulier. Zo weten we of ze er iets uit geleerd hebben en de opleiding nuttig was voor hun job. Is dat niet zo, dan gaan we op zoek naar een beter alternatief.”

Zoveel mogelijk incompany

“Hebben we genoeg geïnteresseerden, dan organiseer we de opleidingen incompany. Zeker voor onze medewerkers zonder rijbewijs is dat handig. Je kan de opleiding zo ook afstemmen op de specifieke noden van je organisatie.

Keerzijde van de medaille: medewerkers kunnen tussendoor even wegglippen om te werken. Dat probeer ik te voorkomen door – indien mogelijk – niet het volledige team tegelijk een opleiding te laten volgen. Zo is de permanentie verzekerd en hoeft niemand afgeleid te zijn.”



De smaak te pakken

“Eén opleiding is vaak al genoeg om de leerhonger bij je medewerkers op te wekken. Je ziet dat ze er energie en motivatie uit halen. Ze voelen zich gerespecteerd omdat je ze de kans geeft om te groeien.

Ook buiten de werkuren volgen medewerkers intussen opleidingen. Daarvoor kunnen ze trouwens ook een premie aanvragen. Die opleidingen gaan soms breder dan puur het werkgerelateerde, denk maar aan yoga. Fantastisch vind ik dat, want het geeft aan dat onze medewerkers de smaak te pakken hebben om te leren en hun grenzen te verleggen.”


Ook investeren in leren in je bedrijf?
Bekijk de mogelijkheden van ons opleidingsaanbod.
Gerelateerde artikels

Graag nog wijzer worden?