Tijdens de Cevora Academy Talks, een event voor de docenten en career coaches van Cevora op 14 oktober 2022, gaven Kevin Liekens en Robin Vets van communicatiebureau Exposure een introductie in nudgingtechnieken.
3. Micro-commitments: verlaag de drempel om deel te nemen
Ongetwijfeld kreeg je tijdens je eerste bezoek aan een website al eens de vraag om aan een poll deel te nemen. Of je kreeg een gratis demo aangeboden. Pas daarna vragen bedrijven doorgaans e-mailadressen om hun nieuwsbrief te ontvangen, extra profielgegevens komen nog later in het proces … Het idee hierachter? Iemand in veel kleine stapjes laten engageren gaat vlotter dan in één keer.
Ook opleidingen lenen zich tot dergelijke micro-commitments. Laat medewerkers bijvoorbeeld eerst online een proefles volgen, zodat ze al wat warmlopen voor het topic. Zo wordt de volgende stap – inschrijven voor de volledige opleiding – plots een stuk minder groot.
Tip: laat je medewerkers eens een Learning Snack volgen als kennismaking met een concreet thema.
4. Gamification: maak leren leuk met spelelementen
Spelelementen wakkeren de intrinsieke motivatie aan, waardoor je een bepaald gedrag langer volhoudt. Denk maar aan de voetstappen in de hal die je naar de trap leiden of de app die je vertelt hoever je nog verwijderd bent van je volledig ingevulde profiel.
Ook in een leercontext kan je met ‘gamification’ het fungehalte verhogen, cursisten activeren en zelfs inspelen op de competitiegeest. Laat je medewerkers bijvoorbeeld hun opleiding scoren en publiceer een ranglijst van de best gesmaakte trajecten. Of laat collega’s aan elkaar maandelijks een wist-je-datje presenteren op basis van een opleiding, boek, podcast ... Het strafste weetje krijgt de wisselbeker.