Nudging: stimuleer je medewerkers subtiel om te leren

Een pratende vuilnisbak, traptreden die vertellen hoeveel calorieën je verbrandt of een nepvlieg in het urinoir: met een knipoog geven ze je een duwtje richting gewenst gedrag. Maar werken dit soort ‘nudges’ ook om je medewerkers aan het leren te zetten? Volgens Kevin Liekens en Robin Vets van communicatiebureau Exposure kan het zeker wel. Zij tonen hoe je nudgingtechnieken inzet om je leercultuur te versterken.


Wat is nudging?

Het Engelse werkwoord ‘to nudge’ betekent letterlijk een duwtje in een bepaalde richting geven. Heel subtiel stimuleer je mensen om zich op de gewenste manier te gedragen. Nudging speelt in op ons intuïtieve handelen en onderscheidt zich daarmee van klassieke motivatietechnieken als voorlichtingscampagnes, financiële beloningen en wetgeving – met bijbehorende sancties. Die kunnen erg belerend overkomen én gaan ervan uit dat we als mens alleen rationele beslissingen nemen.


1. Social proof: deel ervaringen van collega’s die de opleiding al volgden

E-commercespelers verkondigen dat ze de grootste zijn, een supermarkt zet elke tienduizendste klant in de bloemetjes, we zijn benieuwd naar de ratings en online reviews van hotels … Als sociale wezens willen we tot een community behoren, en daar speelt deze nudgingtechniek slim op in.

Promoot je een opleiding, vermeld dan hoeveel medewerkers het traject al volgden en wat de populairste modules waren. Of laat je medewerkers hun opleiding reviewen voor hun collega’s. Dat kan in geschreven vorm of zelfs via een video op het intranet, maar het kan net zo goed live tijdens een teammeeting. Zo toon je niet alleen dat je leren belangrijk vindt, je creëert er een community rond op je werkvloer.

“Als sociale wezens willen we tot een community behoren, daar speelt de nudgingtechniek ‘social proof’ op in.”

 

2. Priming: breng collega’s in beeld die een opleiding volgen

Misschien heb je een opleidingscatalogus of een interne nieuwsbrief, of je zet je opleidingen in de kijker via Teams of je intranet. Welk kanaal je ook gebruikt, laat beelden zien van collega’s die een opleiding aan het volgen zijn. De fotokwaliteit zal minder zijn dan van een stockbeeld, maar je wint aan authenticiteit. En wie foto’s ziet van zijn of haar lerende collega’s, zal sneller geneigd zijn om ook de stap te zetten.

Het is een voorbeeld van ‘priming’: ons gedrag wordt onbewust beïnvloed door iets wat we al eerder hebben gezien of ervaren. Zo zou de geur van taart een huiselijke sfeer oproepen die bezoekers in de juiste mood brengt om een bod uit te brengen op een huis. En sporters zullen een kraaknette kleedkamer op hun beurt properder achterlaten dan een rommelige.

 

Tijdens de Cevora Academy Talks, een event voor de docenten en career coaches van Cevora op 14 oktober 2022, gaven Kevin Liekens en Robin Vets van communicatiebureau Exposure een introductie in nudgingtechnieken.

 

3. Micro-commitments: verlaag de drempel om deel te nemen

Ongetwijfeld kreeg je tijdens je eerste bezoek aan een website al eens de vraag om aan een poll deel te nemen. Of je kreeg een gratis demo aangeboden. Pas daarna vragen bedrijven doorgaans e-mailadressen om hun nieuwsbrief te ontvangen, extra profielgegevens komen nog later in het proces … Het idee hierachter? Iemand in veel kleine stapjes laten engageren gaat vlotter dan in één keer.

Ook opleidingen lenen zich tot dergelijke micro-commitments. Laat medewerkers bijvoorbeeld eerst online een proefles volgen, zodat ze al wat warmlopen voor het topic. Zo wordt de volgende stap – inschrijven voor de volledige opleiding – plots een stuk minder groot.


Tip: laat je medewerkers eens een Learning Snack volgen als kennismaking met een concreet thema.


4. Gamification: maak leren leuk met spelelementen

Spelelementen wakkeren de intrinsieke motivatie aan, waardoor je een bepaald gedrag langer volhoudt. Denk maar aan de voetstappen in de hal die je naar de trap leiden of de app die je vertelt hoever je nog verwijderd bent van je volledig ingevulde profiel.

Ook in een leercontext kan je met ‘gamification’ het fungehalte verhogen, cursisten activeren en zelfs inspelen op de competitiegeest. Laat je medewerkers bijvoorbeeld hun opleiding scoren en publiceer een ranglijst van de best gesmaakte trajecten. Of laat collega’s aan elkaar maandelijks een wist-je-datje presenteren op basis van een opleiding, boek, podcast ... Het strafste weetje krijgt de wisselbeker.

“Spelelementen wakkeren de intrinsieke motivatie aan, waardoor je een bepaald gedrag langer volhoudt.”

 

5. Transparantie: geef zoveel mogelijk info over de opleiding

Verrassingen brengen onzekerheid, dus het werkt om volledig transparant te zijn over een product of dienst. Denk maar aan de vermelding van het aantal calorieën op een verpakking, downloadbare technische fiches of de disclaimer dat geld lenen ook geld kost.

In de opleidingscontext pas je deze nudgingtechniek toe door je medewerkers gedetailleerde info te bezorgen via een opleidingsfiche. Wat zal hij of zij precies leren? Hoelang duurt elke module? Hoe kan je medewerker de opleiding volgen en wat heeft hij of zij ervoor nodig? Wie is de docent? Bij wie kunnen cursisten terecht met vragen of problemen? Zelfs het prijskaartje kan je vermelden: zo toon je je medewerkers meteen ook dat je investeert in hun kennis en vaardigheden.

Nudging stimuleert de groeimindset

Je merkt het: nudgingtechnieken blijven weg van het belerende vingertje. Integendeel, ze spelen sterk in op de intrinsieke motivatie van mensen en wakkeren zo een groeigerichte mindset aan binnen je team.

 

Je team laten groeien met een Cevora-opleiding?

Neem een kijkje in onze opleidingscatalogus.

Gerelateerde artikels

Graag nog wijzer worden?