3: zet het belang voor je bedrijf in de verf
Dat jij je wil ontwikkelen getuigt van persoonlijk initiatief en engagement. Maar ook je team, afdeling en organisatie in zijn geheel willen daar natuurlijk de vruchten van plukken. Bewijs dus dat je met je groeiplan inspeelt op een concrete nood van je team, afdeling of bedrijf.
Je zal veel sneller gehoor krijgen als er een win-win is voor alle betrokken partijen. Geef daarom concrete voorbeelden van productiviteits- of efficiëntiewinst, of een andere toegevoegde waarde voor je organisatie. Of omgekeerd: wat je werkgever mogelijks misloopt als jij die kennis, ervaring of vaardigheid niet in huis hebt.
Stel: je bent een krak in rapporteringen, maar je vindt het moeilijk om je conclusies gestructureerd in PowerPoint-slides te gieten en die vervolgens te presenteren aan andere afdelingen. Na een basistraining PowerPoint zou jij je veel sterker in je schoenen voelen. Bovendien kan jij met een krachtige boodschap de expertise van je team veel sterker vertegenwoordigen in de organisatie.