Marketing en AI: een introductie

Wat kan artificiële intelligentie betekenen voor jouw marketingaanpak? 

In deze opleiding ontdek je hoe AI je helpt om slimmer te communiceren, sneller te creëren en beter in te spelen op je doelgroep. 

Je leert tools kennen die je werk verlichten én je resultaten versterken. Praktisch, toepasbaar en verrassend inspirerend.

Je hoeft niet te betalen. Hoe werkt dat ?


Wat leer je in deze opleiding?

  • Je kent de kernconcepten van AI-toepassingen in marketing.
  • Je kan ten minste twee AI-tools kiezen en inzetten om een eigen marketingcampagne op te zetten.
  • Je kan AI-gegenereerde data analyseren en interpreteren om minimaal één campagneparameter te optimaliseren.
  • Je kan drie AI-marketingoplossingen evalueren aan de hand van business- en privacy-criteria (inclusief GDPR).

Doelgroep

Digitale marketeers, marketing, communicatie en customer service verantwoordelijken.

Leermethode

Deze klassikale opleiding volg je samen met medecursisten op locatie. Je traject bestaat uit drie stappen, die elkaar aanvullen.

Stap 1: online

Je opleiding start op Karibu, je online-leerplatform. Dit eerste leermoment doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Let op: deze stap afwerken is een vereiste om verder te gaan.

Stap 2: klassikaal

Tijdens deze stap ben je een hele dag ‘live’ aanwezig op de opleidingslocatie, samen met je medecursisten. Je leert van en met elkaar, op basis van de inzichten uit stap 1. Gewoonlijk is de groep samengesteld uit zes tot twaalf cursisten.

Stap 3: online

Dit leermoment vindt opnieuw plaats op Karibu. Ook deze stap doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Programma

Stap 1 : online (+- 45 min)

Je bereidt je zelfstandig voor:

  • Introductie tot AI in marketing
  • Reflectie: waar liggen de kansen voor AI in jouw werk?
  • Voorbereiding van een mini-marktanalyse

Stap 2: klassikale les (8u)

Een interactieve dag met praktijkoefeningen, discussies, tooldemo’s en concrete cases:

  • Overzicht van AI-toepassingen in marketing (tekst, beeld, data)
  • Quiz & discussie over de impact van AI op KMO’s
  • Persona’s creëren met behulp van AI
  • Marketingstrategie uitwerken met AI-tools
  • Reflectie over ethiek: GDPR, bias, hallucinerende AI
  • Hands-on workshops: teksten en visuals genereren met verschillende tools
  • Campagne-analyse simuleren en optimalisatie voorstellen via AI
  • Tools evalueren op basis van jouw noden
  • Samenvatting van je leerproces en persoonlijk actieplan

Stap 3 online (+- 20min)

  • Mini-toolkit om verder te verkennen
  • Checklist, video’s en nuttige bronnen
  • Plan je eerste AI-test in je eigen werkcontext

Opgelet: deze opleiding is pas beschikbaar vanaf januari 2026.

Wil je in 2025 al een gelijkaardige opleiding volgen? Schrijf je dan in voor deze sessie:

Marketing en artificiële intelligentie: een introductie | Cevora.be

Deze opleidingen interesseren je wellicht ook

Email marketing: haal meer uit je nieuwsbrieven en e-mail campagnes

Bekijk

Sessies

Datum
Plaats
Status

Incompany

Deze opleiding, exclusief voor je werknemers? Dat kan!

Meld je aan als opleidingsverantwoordelijke en vraag aan Hoe werkt dat?