Google Analytics 4 basis: gegevens van je websitebezoekers analyseren

Google Analytics 4 (GA4) is de opvolger van Google Universal analytics en vervangt deze laatste definitief vanaf 1 juli 2023. GA4 is een compleet nieuwe methode om je websiteverkeer te meten, beter aangepast aan de nieuwe GDPR eisen en handig als je gebruikers op verschillende devices wil volgen.

Wat rapportering betreft gooit Google analytics 4 het over een ander boeg. In plaats van voorgebouwde rapporten, bouw je nu vooral je rapporten zelf (‘Explorations’). Deze opleiding is onmisbaar als je het succes van je website in kaart wil brengen.

Je hoeft niet te betalen. Hoe werkt dat ?


Omschrijving

Wat leer je in deze opleiding?

  • Je kan GA4 volledig opzetten
  • Je kent de GDRP-instellingen om privacy-centrisch te meten.
  • Je kan doelen (conversies) opzetten om het succes van je website te meten.
  • Je kan je eigen rapporten opmaken voor je analyses.
  • Je ken de nieuwe statistieken die bouncepercentage en conversiepercentage vervangen.

Doelgroep

Je bent een digitale marketeer of social media- specialist. Je wilt Google Analytics gebruiken om de digitale activiteiten van je bedrijf te meten en te verbeteren.

Vereiste voorkennis

Je werkt vlot met een computer en je weet in grote lijnen hoe websites zijn opgebouwd. Je werkt graag met cijfers en spreadsheets. Voorkennis van Google Analytics 4 is geen must.

Je hebt bij zeer grote voorkeur :

  • een Google Analytics 4 account,
  • of maakt er een aan en laat die in je website integreren, alvorens de opleiding van start gaat.

Leermethode

Deze online-opleiding volg je op je computer. Je traject bestaat uit drie stappen, die elkaar aanvullen.

Stap 1
Je opleiding start op Karibu, je online-leerplatform. Dit leermoment doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Let op: deze stap afwerken is een vereiste om verder te gaan.

Stap 2: online-klas
Tijdens deze stap ontmoet je je medecursisten – gewoonlijk zes tot twaalf personen – via Zoom. Iedereen kan elkaar zien en horen. Dat maakt gesprekken, interactie en samenwerking mogelijk. Zo leer je van en met elkaar, op basis van de inzichten uit stap 1.

Stap 3
Dit leermoment vindt opnieuw plaats op Karibu. Ook deze stap doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Programma

Stap 1 (ongeveer 90 min)

  • Wat zijn de grote verschillen met de oude versie van Google Analytics
  • Je Google Analytics 4 account opzetten en integreren in je website
  • Je Google Analytics 4 account configureren
  • GDPR-instellingen goedzetten

 

Stap 2: online-klas (3 uur)

  • Wat is er nieuw binnen GA4
    • Alles is een event + geen views maar data streams
    • GDPR & Data Retentie
    • Filters instellen
    • Nieuwe statistieken
  • De nieuwe Interface verkennen
    • Nieuwe rapporten
    • Waar zit wat
  • De 4 verschillende soorten events
    • Automatisch verzamelde gebeurtenissen (zoals page_view)
    • Enhanced Measurement gebeurtenissen (zoals scroll)
    • Aanbevolen gebeurtenissen (aanbevolen in specifieke scenario's)
    • Aangepaste gebeurtenissen (uw eigen aangepaste gebeurtenissen)
  • Zelf rapporten bouwen
    • 1 bekende en 6 nieuwe rapporteringstechnieken om inzicht te krijgen in je data

 

Stap 3 (ongeveer 60 min)

  • Extra materieaal en aanvullende resources

Sessies en planning

Datum
Plaats
Status

Incompany

Exclusieve opleiding voor je werknemers? Dat kan!

Incompany opleiding aanvragen

Hoe werkt het? Vanaf hoeveel deelnemers?