Hoe ga je een kritisch gesprek aan (met ChatGPT)?

De statistieken van Stabel liegen er niet om: één op de twee bedrijven in België gebruikt vandaag artificiële intelligentie. ChatGPT, copilot, Dall-E, om maar een paar AI toepassingen te noemen, zijn de nieuwe tools waarmee we teksten samenvatten, brainstormen, rapporten en presentaties maken, beelden creëren etc.

De verleiding om blindelings te vertrouwen op AI-output is groot. Kritisch denken is nu eenmaal niet eigen aan de menselijke natuur. We hebben de neiging om te zoeken naar argumenten die onze mening onderbouwen en we doen er alles aan om tegenargumenten te vermijden, negeren of minimaliseren. Leidinggevenden zijn er wereldwijd van overtuigd: hun medewerkers zullen dringend nieuwe vaardigheden moeten ontwikkelen in het AI tijdperk.

De vaardigheid om informatie te analyseren, feiten van interpretaties te scheiden en weloverwogen beslissingen te nemen, staat centraal in onze interactie met AI-technologieën.     

In deze opleiding leer je kritisch te kijken en luisteren naar (digitale) informatie. Los van verleidelijke algoritmes, leer je je eigen oordeel te ontwikkelen en gefundeerde beslissingen te nemen.

Je hoeft niet te betalen. Hoe werkt dat ?


Omschrijving

Wat leer je in deze opleiding?

  • Je begrijpt wat kritisch denken is en waarom deze vaardigheid belangrijk is voor je professionele context.
  • Je past 4 technieken toe om AI-gegenereerde beelden en teksten kritisch te beoordelen.
  • Je gebruikt dezelfde 4 technieken om gesprekken met anderen kritisch te benaderen.
  • Je identificeert en selecteert informatie op een kritische manier door een onderscheid te maken tussen feiten, interpretaties en waarderingen.
  • Je stelt beweringen, argumenten en oordelen kritisch in vraag. Je maakt daarbij gebruik van de socratische methode.

Doelgroep

Deze opleiding is bedoeld voor iedereen die hun kritisch denkvermogen wil verbeteren op de werkvloer.

Vereiste voorkennis

Deze volgende opleiding is complementair om je kritisch denkvermogen te versterken:

  • Overtuigend communiceren: Overtuigen met sterke argumenten

Leermethode

Deze klassikale opleiding volg je samen met medecursisten op locatie. Je traject bestaat uit drie stappen, die elkaar aanvullen.

Stap 1: online
Je opleiding start op Karibu, je online-leerplatform. Dit eerste leermoment doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Let op: deze stap afwerken is een vereiste om verder te gaan.

Stap 2: klassikaal
Tijdens deze stap ben je een hele dag ‘live’ aanwezig op de opleidingslocatie, samen met je medecursisten. Je leert van en met elkaar, op basis van de inzichten uit stap 1. Gewoonlijk is de groep samengesteld uit zes tot twaalf cursisten.

Stap 3: online
Dit leermoment vindt opnieuw plaats op Karibu. Ook deze stap doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Programma

Stap 1: online (ongeveer 1:30 uur)

Op ons Karibu platform krijg je een introductie tot enkele belangrijke begrippen m.b.t. kritisch denken:

  • Zelftest: hoe kritisch ben jij?
  • Kritisch kijken: feiten, interpretaties, waarderingen.
  • Een standpunt en argument kunnen geven en beoordelen.
  • De structuur van een tekst ontdekken en het sorteren en onderscheiden.
  • Naar beneden en naar boven vragen.

 

Stap 2: klassikaal (8u)

Dit is een interactieve dag waar vooral geoefend wordt met kritisch denken op de werkvloer. We werken aan twee socratische vaardigheden:

1. kritisch luisteren naar wat je hoort en kritisch kijken naar wat je ziet.

2. De kunst van het vragen stellen: hoe bevraag je iets of iemand gericht en met resultaat?

Deze vaardigheden pas je toe op het gebruik van digitale informatie en artificiële intelligentie alsook hoe je in je eigen werkcontext zelfstandiger en zelfbewuster functioneert.

 

Stap 3: online (ongeveer 45 min)

Op het Karibu platform:

  • Zelftest: hoe is je kritisch denken nu?
  • Jouw actieplan
  • Extra bronnen

Sessies en planning

Datum
Plaats
Status

Incompany

Exclusieve opleiding voor je werknemers? Dat kan!

Incompany opleiding aanvragen

Hoe werkt het? Vanaf hoeveel deelnemers?