Verhoog je impact door een klantgerichte attitude

Elk contact met een klant telt. 

In deze opleiding leer je hoe je klantgericht communiceert, ook wanneer je geen positief antwoord kan geven. 

Je ontdekt hoe je beter inspeelt op de verwachtingen van klanten en hoe je met de juiste houding en aanpak zorgt voor een positieve klantenervaring – zelfs in lastige situaties.

Je hoeft niet te betalen. Hoe werkt dat ?


Wat leer je in deze opleiding?

  • Je verwerft inzicht in het begrip klantgerichtheid en het belang ervan.
  • Je identificeert de essentiële elementen die bijdragen aan een klantgerichte houding/mindset.
  • Je verkent de obstakels en valkuilen voor klantgerichte communicatie.
  • Je oefent de sleutels tot (effectieve en positieve) communicatie en actief luisteren.
  • Je kan op een klantgerichte manier reageren ook als de klant lastig doet of als je minder prettig nieuws moet overbrengen.
  • Je kan het klantenprofiel van de klant identificeren en je daaraan aanpassen

Doelgroep

Je bent dagelijks in contact met klanten als medewerker van een klantendienst of de dienst-na-verkoop.

Leermethode

Deze klassikale opleiding volg je samen met medecursisten op locatie. Je traject bestaat uit drie stappen, die elkaar aanvullen.

Stap 1: online
Je opleiding start op Karibu, je online-leerplatform. Dit eerste leermoment doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Let op: deze stap afwerken is een vereiste om verder te gaan.

Stap 2: klassikaal
Tijdens deze stap ben je een hele dag ‘live’ aanwezig op de opleidingslocatie, samen met je medecursisten. Je leert van en met elkaar, op basis van de inzichten uit stap 1. Gewoonlijk is de groep samengesteld uit zes tot twaalf cursisten.

Stap 3: online
Dit leermoment vindt opnieuw plaats op Karibu. Ook deze stap doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Programma

Stap 1 (30 min)

  • Algemene introductie klantgerichte attitude
  • Uitwisseling van concrete cases
  • Zelfevaluatie
  • Videofragment: klantenrelatie en skills van de toekomst

 Stap 2: klassikaal (8u)

  • We onderzoeken op een interactieve manier de begrippen klantgerichtheid en klantgerichte attitude.
    • Wat betekent klantgerichtheid?
    • Hoe kan jij als medewerker mee het verschil maken voor klanten?
    • Hoe bewaak je de balans tussen goed doen voor de klant, het bedrijf en jezelf?
    • De elementen van een klantgerichte houding.
    • Hoe ga je om met verschillende klanten?
    • Oefening van deelvaardigheden die belangrijk zijn bij klantgerichtheid.
  • We gaan aan de slag met jullie casussen, voorbeelden, vragen. Op die manier koppelen we theoretische inzichten onmiddellijk aan jouw praktijk.
  • We oefenen deelvaardigheden die kunnen helpen om klantgericht te communiceren: luisteren, verwachtingen bevragen en managen, empathie, grenzen stellen, oplossingen voorstellen, ...

 Stap 3 (30min)

  • Samenvatting en de belangrijkste tips en extra info 
  • De leerstof verankeren aan de hand van enkele opdrachten
  • Ervaringen delen

Deze opleidingen interesseren je wellicht ook

Hoe voer ik een commercieel, klantgericht telefoongesprek?

Bekijk

Hoe ga ik professioneel om met ontevreden klanten?

Bekijk

Sessies

Datum
Plaats
Status

Incompany

Deze opleiding, exclusief voor je werknemers? Dat kan!

Meld je aan als opleidingsverantwoordelijke en vraag aan Hoe werkt dat?