De opleidingsvoorwaarden van Cevora
Klaar om een opleiding te volgen bij ons? Slimme keuze, welkom!
Hieronder lees je alle afspraken en voorwaarden die van toepassing zijn.
Mag ik deelnemen aan een Cevora-opleiding voor werknemers?
Werk je als bediende en val je onder het Aanvullend Paritair Comité voor Bedienden (‘APCB’ of PC 200)? Dan heb je recht op onze opleidingen voor werknemers.
Val je onder een ander paritair comité? Dan mag je soms toch nog deelnemen aan onze opleidingen. Om te weten of dat voor jou het geval is, neem je het best contact met ons op.
Ben je bedrijfsleider? En vallen je medewerkers onder het PC 200? Dan mag je onze opleidingen volgen op twee voorwaarden:
- Je schreef minstens een van je werknemers in voor een Cevora-opleiding.
- Je diende een opleidingsplan in bij het Sociaal Fonds van het APCB.
Ben je ex-bediende van het paritair comité 200?
- Volg je outplacement?
Dan mag je gedurende 1 jaar vanaf de start van je outplacementalle opleidingen uit het werknemersaanbod volgen. Om je in te schrijven voor een opleiding, neem je contact op met je opleidingsadviseur die je wordt toegewezen bij de start van je outplacement. - Volg je geen outplacement?
Dan mag je gedurende 1 jaar vanaf je laatste gepresteerde dag alle opleidingen uit het werknemersaanbod volgen.
Volgde je een Cevora-opleiding voor werkzoekenden? Dan heb je na afloop 6 maanden de tijd om werknemersopleidingen te volgen. De inschrijving verloopt via je trajectbegeleider.
Hoeveel inschrijvingen heeft een opleiding nodig?
Zes. Enkel als zes deelnemers zich inschrijven, vindt de opleiding plaats.
Kan ik meerdere werknemers inschrijven voor dezelfde opleiding?
Ja, dat kan. Heel soms staan we dat niet toe, als we de groep klein willen houden. Maar dat laten we je dan weten.
Hoe annuleer ik een inschrijving zonder annulatiekosten?
Wil je een inschrijving voor een opleiding annuleren? Laat het weten via myCevora, ten laatste de ochtend van de opleidingsdag. Je krijgt een bevestiging per e-mail.
Doe je dat niet? Dan riskeert je bedrijf annulatiekosten.
Is de persoon de gehele opleiding zonder verwittiging afwezig? Dan rekenen we het bedrijf een annulatiekost aan van:
- € 175 per persoon voor een klassikale opleiding,
- € 150 per persoon voor een online-opleiding.
Gaat het om een meerdaagse opleiding? Dan rekenen we deze kost aan per lesdag dat iemand afwezig is zonder te verwittigen.
Waarom rekenen we deze annulatiekosten aan?
Omdat:
- een inschrijving geld kost (cursus, catering, enz.),
- de docent zich voorbereidt op een bepaald aantal mensen,
- iemand anders niet meer kan deelnemen.
Hoeveel opleidingen mag ik volgen bij Cevora? Staat daar een bovengrens op?
Zoveel je maar wilt! Er is geen maximumaantal. Maak daar gerust gebruik van. Zorg er wel voor dat je werkgever op de hoogte is.
Wat als mijn gegevens in myCevora fout zijn? Of als er iets ontbreekt?
Alle gegevens van je eigen profiel kun je zelf aanpassen, behalve je login-gegevens. Contacteer ons en wij helpen je graag verder.
Ik heb een opleiding gevolgd. Kan ik een attest verkrijgen?
Nadat je het volledige opleidingstraject Dus ook de eerste en derde stap, voor en na je gezamenlijk leermoment. hebt doorlopen in Karibu, ons online leerplatform, krijg je automatisch een attest.
Heb je een opleiding gevolgd voor 1 september 2022 en wens je hiervoor een attest? Stuur een mailtje naar [email protected]. Gewoonlijk krijg je binnen de week een antwoord.
Let wel: dit attest is een bewijs van aanwezigheid. Het is verder geen officieel document.

Klassikale en online-opleidingen
Wat is een klassikale opleiding?
Een klassikale opleiding volg je samen met medecursisten op locatie. Je traject bestaat uit drie stappen, die elkaar aanvullen.
- Stap 1: online
Je opleiding start op Karibu, ons online-leerplatform. Dit eerste leermoment doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.
Let op: deze stap afwerken is een vereiste om verder te gaan.
- Stap 2: klassikaal
Tijdens deze stap ben je een hele dag ‘live’ aanwezig op de opleidingslocatie, samen met je medecursisten. Je leert van en met elkaar, op basis van de inzichten uit stap 1. Gewoonlijk is de groep samengesteld uit zes tot twaalf cursisten.
- Stap 3: online
Dit leermoment vindt opnieuw plaats op Karibu. Ook deze stap doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.
Wat is een online-klas?
Een online-klas is een opleiding in groep die je volgt vanaf je computer, met een individuele inleiding en slotstuk voor- en nadien.
- Inleiding (maximaal 2 uur)
Dit eerste deel gebeurt online en doe je op je eigen tempo. Het is een essentiële stap, die het thema van de opleiding inleidt en je nieuwsgierigheid aanwakkert. Het bestaat bijvoorbeeld uit intro-oefeningen, quizvragen, video's of reflectievragen. - Online-klas (3 uur)
Tijdens de klas is iedereen op hetzelfde moment online. Iedereen kan elkaar zien en horen. Dat maakt gesprekken, interactie en samenwerking mogelijk, waardoor je ook leert van andere deelnemers. Gewoonlijk is de groep samengesteld uit zes tot twaalf deelnemers. - Slotstuk (maximaal 2 uur)
Dit laatste deel gebeurt ook online maar doe je opnieuw op een tijdstip dat je zelf kiest.
Het doel? De impact van je opleiding verhogen, zodat jij écht groeit. Bijvoorbeeld de opmaak van een actieplan, quizvragen, extra leesmateriaal of wekelijkse tips in je mailbox.
Je online-klas vindt plaats in Zoom.
Ik volg een klassikale opleiding. Is er catering voorzien?
Ja! Voor klassikale opleidingen is er altijd catering voorzien.
Incompany-opleidingen
Wat is een incompany-opleiding?
Een incompany-opleiding is een Cevora-opleiding die we speciaal voor jouw bedrijf organiseren, voor minstens zes deelnemers (vier deelnemers voor taalopleidingen). Gaat het om een klassikale opleiding? Dan vindt deze plaats bij jou op kantoor.
Wil je als werkgever zo’n incompany-opleiding organiseren? Dat kan, als je voldoet aan enkele voorwaarden. Bekijk de vraag ‘Aan welke voorwaarden moet ik voldoen om een incompany-opleiding te organiseren?’ voor meer info.
Aan welke voorwaarden moet ik voldoen om een incompany-opleiding te organiseren?
Als werkgever kun je een incompany-opleiding organiseren, op voorwaarde dat:
- de werknemers die deelnemen, onder het Aanvullend Paritair Comité voor Bedienden vallen (‘APCB’ of PC 200).
Heb je medewerkers die onder een ander paritair comité vallen? In sommige gevallen mogen zij ook deelnemen aan je incompany-opleiding. Vraag ons of dat voor hen het geval is. - je een opleidingsplan hebt geregistreerd op sfonds200.be.
- je minstens zes deelnemers hebt (vier deelnemers voor taalopleidingen)
- je het oké vindt dat we de opleiding op dezelfde manier geven als op een externe locatie (programma, methode en doelgroep, zoals ze op de website staan)
- je zelf zorgt voor catering en voor een lokaal met beamer, flipchart en internet, als het om een klassikale opleiding gaat
Hoe organiseer ik een incompany-opleiding?
Wil je als werkgever een incompany-opleiding organiseren? Dat doe je via de knop ‘Aanvragen’ op de webpagina (infofiche) van de opleiding.
Belangrijk:
- Doe je aanvraag minstens drie weken voor de dag waarop je de opleiding wilt laten plaatsvinden.
- We geven de opleiding op dezelfde manier als op een externe locatie (programma, methode en doelgroep, zoals ze op deze website staan).
- Gaat het om een klassikale opleiding? Zorg dan voor catering en voor een lokaal met beamer, flipchart en internet.
Krijg je graag meer uitleg? Bekijk het incompany-stappenplan
Kan ik een incompany-opleiding annuleren?
Ja, dat kan altijd. En het is kosteloos tot twee weken voor de geplande opleidingsdatum.
Annuleer je later? Dan rekenen we annulatiekosten aan:
- 750 euro voor een volledige opleidingsdag
- 375 euro voor een halve opleidingsdag
- 250 euro per dag als u een mobiele laptopklas reserveerde
Blijkt na de opleiding dat er minder dan 6 deelnemers aanwezig waren tijdens een geplande incompany-opleiding?
Dan rekenen we een annulatiekost aan van € 300 per opleiding, ongeacht de duurtijd van de opleiding of de reden van afwezigheid.
Gaat het om een taalopleiding?
Loopt de opleiding over meerdere dagen? Dan bekijken we per dag of het minimum van 4 deelnemers behaald werd.
Wat is een betweencompany-opleiding?
Een betweencompanyopleiding is een incompanyopleiding met deelnemers van twee of meer bedrijven.
Denk bijvoorbeeld aan een moedermaatschappij en dochteronderneming die samen een opleiding opzetten. Of enkele bedrijven uit dezelfde buurt die de handen in elkaar slaan.
Betweencompanyopleidingen vallen onder dezelfde voorwaarden als incompanyopleidingen.
- Vind het antwoord op veelgestelde vragen.
Heb je nog een vraag?