De opleidingsvoorwaarden van Cevora

Op deze pagina vind je onze opleidingsvoorwaarden, in vraag-en-antwoordvorm.

Klassikale opleidingen

Wat is een klassikale opleiding?

Klassikale opleidingen zijn onze ‘standaardopleidingen’. Ze staan open voor werknemers en werkzoekenden, en vinden plaats op locaties over heel België.

Daarin verschillen ze van incompany-opleidingen en betweencompany-opleidingen, die in de kantoren van de bedrijven zelf plaatsvinden.

Mag ik deelnemen aan een Cevora-opleiding voor werknemers?

Werk je als bediende en val je onder het Aanvullend Paritair Comité voor Bedienden (‘APCB’ of PC 200)? Dan heb je recht op onze opleidingen voor werknemers.

Val je onder een ander paritair comité? Dan mag je soms toch nog deelnemen aan onze opleidingen. Om te weten of dat voor jou het geval is, neem je het best contact met ons op.

Ben je bedrijfsleider? En vallen je medewerkers onder het PC 200? Dan mag je onze opleidingen volgen op twee voorwaarden:

  • Je schreef minstens een van je werknemers in voor een Cevora-opleiding.
  • Je diende een opleidingsplan in bij het Sociaal Fonds van het APCB.

Ben je ex-bediende van het paritair comité 200?

  • Volg je outplacement?
    Dan mag je gedurende 1 jaar vanaf de start van je outplacementalle opleidingen uit het werknemersaanbod volgen. Om je in te schrijven voor een opleiding, neem je contact op met je opleidingsadviseur die je wordt toegewezen bij de start van je outplacement.
  • Volg je geen outplacement?
    Dan mag je gedurende 1 jaar vanaf je laatste gepresteerde dag alle opleidingen uit het werknemersaanbod volgen.

Volgde je een Cevora-opleiding voor werkzoekenden? Dan heb je na afloop 6 maanden de tijd om werknemersopleidingen te volgen. De inschrijving verloopt via je trajectbegeleider.

Hoeveel inschrijvingen heeft een opleiding nodig?

Acht. Enkel als we aan acht deelnemers geraken, vindt de opleiding plaats.

Kan ik meerdere werknemers inschrijven voor dezelfde opleiding?

Ja, dat kan. Heel soms staan we dat niet toe, als we de groep klein willen houden. Maar dat laten we je dan weten.

Is er catering?

Ja! Voor klassikale opleidingen is er altijd catering voorzien.

Hoe annuleer ik een inschrijving zonder annulatiekosten?

Wil je een inschrijving voor een opleiding annuleren? Laat het weten via myCevora, ten laatste tegen de ochtend van de opleidingsdag.

Doe je dat niet? Dan riskeert je bedrijf annulatiekosten. 

Is de persoon de gehele opleiding zonder verwittiging afwezig? Dan rekenen we het bedrijf een annulatiekost aan van:

  • € 175 per persoon voor een klassikale opleiding,
  • € 150 per persoon voor een online-opleiding.

Gaat het om een taalopleiding? Dan rekenen we deze kost aan per lesdag dat iemand afwezig is zonder te verwittigen.

Waarom rekenen we deze annulatiekosten aan?

Omdat:

  • een inschrijving geld kost (cursus, catering, enz.),
  • de docent zich voorbereidt op een bepaald aantal mensen,
  • iemand anders niet meer kan deelnemen.

Incompany-opleidingen

Wat is een incompany-opleiding?

Een incompany-opleiding is een Cevora-opleiding die we speciaal voor jouw bedrijf organiseren, voor minstens zes deelnemers (vier deelnemers taalopleidingen). Gaat het om een klassikale opleiding? Dan vindt deze plaats bij jou op kantoor.

Wil je als werkgever zo’n incompany-opleiding organiseren? Dat kan, als je voldoet aan enkele voorwaarden. Bekijk de vraag ‘Aan welke voorwaarden moet ik voldoen om een incompany-opleiding te organiseren?’ voor meer info.

Aan welke voorwaarden moet ik voldoen om een incompany-opleiding te organiseren?

Als werkgever kun je een incompany-opleiding organiseren, op voorwaarde dat:

  • de werknemers die deelnemen, onder het Aanvullend Paritair Comité voor Bedienden vallen (‘APCB’ of PC 200).
    Heb je medewerkers die onder een ander paritair comité vallen? In sommige gevallen mogen zij ook deelnemen aan je incompany-opleiding. Vraag ons of dat voor hen het geval is.
  • je een opleidingsplan hebt geregistreerd op sfonds200.be.
  • je minstens zes deelnemers hebt (vier deelnemers taalopleidingen)
  • je het oké vindt dat we de opleiding op dezelfde manier geven als op een externe locatie (programma, methode en doelgroep, zoals ze op de website staan)
  • je zelf zorgt voor catering en voor een lokaal met beamer, flipchart en internet, als het om een klassikale opleiding gaat

Hoe organiseer ik een incompany-opleiding?

Wil je als werkgever een incompany-opleiding organiseren? Dat doe je via de knop ‘Aanvragen’ op de webpagina (infofiche) van de opleiding.

Belangrijk:

  • Doe je aanvraag minstens drie weken voor de dag waarop je de opleiding wilt laten plaatsvinden.
  • We geven de opleiding op dezelfde manier als op een externe locatie (programma, methode en doelgroep, zoals ze op deze website staan).
  • Gaat het om een klassikale opleiding? Zorg dan voor catering en voor een lokaal met beamer, flipchart en internet.

Kan ik een incompany-opleiding annuleren?

Ja, dat kan altijd. En het is kosteloos tot twee weken voor de geplande opleidingsdatum.

Annuleer je later? Dan rekenen we annulatiekosten aan:

  • 750 euro voor een volledige opleidingsdag
  • 375 euro voor een halve opleidingsdag
  • 250 euro per dag als u een mobiele laptopklas reserveerde 
Blijkt na de opleiding dat er minder dan 6 deelnemers aanwezig waren tijdens een geplande incompany-opleiding?

Dan rekenen we een annulatiekost aan van € 300 per opleiding, ongeacht de duurtijd van de opleiding of de reden van afwezigheid.

Gaat het om een taalopleiding?

Loopt de opleiding over meerdere dagen? Dan bekijken we per dag of het minimum van 4 deelnemers behaald werd.

Wat is een betweencompany-opleiding?

Een betweencompanyopleiding is een incompanyopleiding met deelnemers van twee of meer bedrijven.

Denk bijvoorbeeld aan een moedermaatschappij en dochteronderneming die samen een opleiding opzetten. Of enkele bedrijven uit dezelfde buurt die de handen in elkaar slaan.

Betweencompanyopleidingen vallen onder dezelfde voorwaarden als incompanyopleidingen.