background section

Sterk onderhandelen in de praktijk

Als professional krijg je vaak - zo niet dagelijks - te maken met onderhandelingen. Je zit aan tafel met opdrachtgevers, toeleveranciers, leidinggevenden of collega’s en het doel is afspraken te maken over opleverdata, output, wijzigingen, meerkosten, etc. Terwijl je al pratende zoekt naar een profijtelijk resultaat, krijg je te maken met verschillende belangen en prioriteiten. Probeer je er dan zoveel mogelijk uit te slepen? Of investeer je juist in de samenwerking? Ga je voor een snelle, pragmatische uitkomst of heb je oog voor kwaliteit op de langere termijn?

Een goede balans vinden tussen je eigen belang en dat van een ander, het is – én blijft - een uitdaging. In deze opleiding draait het om de vraag hoe je dat met succes kunt doen. Je maakt kennis met de belangrijkste principes van een excellente onderhandeling en je leert hoe je deze kunt toepassen. Dat levert tips & tools op, die aansluiten op jouw dagelijkse praktijk.

Sterker nog: na afloop weet je hoe je er voor beide partijen zelfs méér dan de helft uit kunt halen.

Nos formations ne vous coûteront rien.
Découvrez pourquoi et à qui elles s'adressent.
  • Type de formation

    Formation en présentiel

  • Durée de la formation

    1 jour

  • Suivez cette formation en :
    NL, FR 
  • Code de formation

    CL2364NCL

Résultats à l’issue de cette formation

  • Je weet wanneer een gesprek een onderhandeling is en welke kenmerken leiden tot een succesvol resultaat.
  • Je kan een onderhandeling gericht voorbereiden aan de hand van de 4 principes van Excellent Onderhandelen.
  • Je weet welke strategische keuzes je kunt maken in de afweging tussen de eigen en andermans belangen.
  • Je kan die strategische keuzes koppelen aan de verschillende situaties.
  • Je herkent je eigen onderhandelingsstijl met behulp van een zelftest.
  • Je weet hoe je jouw eigen tekortkomingen in de voorbereiding kunt aanvullen en op welke manier je jouw valkuilen tijdens het gesprek kunt vermijden.

Public cible

Je zit geregeld met (interne) klanten, opdrachtgevers en leveranciers aan tafel. Met name consultants, projectleiders, accountmanagers en leidinggevenden hebben baat bij deze opleiding.

Méthode d'apprentissage: Formation en présentiel

Cette formation a lieu en classe avec d’autres participant·es sur place. Votre parcours comprend trois étapes complémentaires.

En ligneÉtape 1 : en ligne
Votre formation commence sur Karibu, notre plateforme d’apprentissage en ligne. Vous effectuez cette étape à votre rythme, où et quand vous le souhaitez.

Attention : il est indispensable d’achever cette étape avant de poursuivre votre formation.

En présentielÉtape 2 : en classe
Cette étape consiste en une journée entière sur le lieu de formation en compagnie des autres participant·es. Ensemble, vous apprenez les un·es des autres, sur la base des connaissances acquises lors de l’étape 1. Le groupe se compose généralement de 6 à 12 participant·es.

En ligneÉtape 3 : en ligne
Cet apprentissage se déroule également sur Karibu, à votre rythme, où et quand vous le souhaitez.

Connaissances préalables requises

Er is geen vereiste voorkennis.

Echter, mocht je werken in de verkoop en zoek je een opleiding omtrent de verschillende verkoopfases en het afsluiten van een onderhandeling? Dan raden wij eerder deze opleiding aan:

Hoe moet ik succesvol onderhandelen en afsluiten?

 

Aperçu du programme

Stap 1: introductie en zelftest (30 min)

Vooraf krijg je een tweetal opdrachten, waarmee we tijdens de bijeenkomst aan de slag gaan. Op die manier kun je de focus alvast scherpstellen op jouw actuele vragen en leerbehoefte.

 

Stap 2: klasikaal (8u)

De opleiding beslaat één dag en heeft het karakter van een interactieve workshop. Je sluit de dag af met passende tips en tools en je legt dit vast in jouw Onderhandel-Paspoort.

 

Stap 3: reflectie en actieplan (30 min)

Na de opleiding gaat het erom de aangereikte leerstof toe te passen op je eigen praktijk. Aan de hand van een leidraad maak je een concrete vertaling naar jouw dagelijkse praktijk.