background section

Situationeel leiderschap: hoe pas ik mijn stijl aan mijn medewerkers aan?

Leidt je een team van verschillende mensen? Fantastisch! Een team leiden betekent een verscheidenheid aan situaties en omstandigheden beheren in de opvolging van je medewerkers. Om de productiviteit van je team te optimaliseren, past u uw leiderschapsstijl aan deze verschillende situaties aan dankzij het model van situationeel leiderschap: op die manier verhoogt u het welzijn en de prestaties van uw medewerkers.
Onze opleidingen zijn kosteloos.
Ontdek waarom en voor wie.
  • Opleidingstype

    Online-klas

  • Volg deze opleiding in het:
    NL, FR 
  • Opleidingscode

    DL2000NOC

Wat leer je in deze opleiding?

  • Je situeert je medewerkers op het situationeel leiderschap model ("diagnose").
  • Je kiest een leiderschapsstijl, een aanpak aangepast aan je medewerker.
  • Je kent je eigen leiderschapsstijl en -gewoonten en kan die heroriënteren indien nodig.

Doelgroep

Je staat (binnenkort) aan het hoofd van een team en bent op zoek naar een manier om de verschillende situaties met betrekking tot uw verschillende medewerkers te beheren.

Leermethode: Online-klas

Deze online-opleiding volg je op je computer. Je traject bestaat uit drie stappen, die elkaar aanvullen.

  • Stap 1

Je opleiding start op Karibu, ons online-leerplatform. Dit leermoment doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Let op: deze stap afwerken is een vereiste om verder te gaan.

  • Stap 2: online-klas

Tijdens deze stap ontmoet je je medecursisten – gewoonlijk zes tot twaalf personen – via Zoom. Iedereen kan elkaar zien en horen. Dat maakt gesprekken, interactie en samenwerking mogelijk. Zo leer je van en met elkaar, op basis van de inzichten uit stap 1.

  • Stap 3

Dit leermoment vindt opnieuw plaats op Karibu. Ook deze stap doorloop je op je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Programma

Stap 1: zelfstandig werk (90 min)

  • Wat is situationeel leiderschap?
  • Persoonlijkheidstest: mijn stijl van situationeel leiderschap
  • Case voorbereiden

 

Stap 2: online-klas (3u)

  • Het profiel van een medewerker kunnen bepalen
  • Verbetering van voorbereide cases: bespreking & oplossing
  • Gedemotiveerde medewerkers begeleiden
    • Behoeften van de medewerkers
    • Meegemaakte situaties (voorbeelden)
    • Oplossingen

  • Mijn profiel in de hoedanigheid van situationele leider 
    • Mijn gewoonlijke stijl 
    • Mijn pistes voor vooruitgang

  • Inleiding tot het actieplan

 

Stap 3: zelfstandig werk (90 min)

  • Actieplan: het situationeel leiderschap toepassen in de praktijk
  • Analyse van mijn team
    • Mijn analyse
    • Conclusie: mijn prioriteiten