1. Waarom loont nieuwsgierigheid op de werkvoer?
Hanne Janssens: “Een nieuwsgierige houding wakkert onze creativiteit en innovatiekracht aan. Maar daar blijft het niet bij: door andere meningen en visies te wikken en wegen, maak je meer weloverwogen beslissingen. Bovendien krijgen nieuwsgierige medewerkers hogere prestatiescores van hun leidinggevende.”
“Francesca Gino, gedragswetenschapper aan de Harvard Business School, bewees die positieve impact op de prestaties met een bescheiden experiment”, vervolgt Hanne. “Twee keer per week kreeg een testpanel een sms met de oproep om nieuwsgierig te zijn. Al na enkele weken was het effect voelbaar. De proefkonijnen bleken opvallend vaker met innovatieve oplossingen op de proppen te komen voor bedrijfsproblemen dan hun collega’s die de sms niet hadden gekregen.”
“Een nieuwsgierige houding zorgt voor minder conflicten”
Een verrassend resultaat. Maar nog verrassender en voor Hanne een echte eyeopener is het positieve effect van nieuwsgierigheid op onze werkrelaties: “Een nieuwsgierige houding is ook de basis van open communicatie. Wie vragen stelt, duwt zijn eigen mening niet door. Integendeel, hij toont interesse en verplaatst zich in de denkwereld van zijn collega. Gevolg: minder conflicten, discussies en defensieve reacties, en dus betere teamresultaten.”