Learning Snacks: waarom nieuwsgierigheid een boost geeft aan je werkprestaties én -relaties

Onze Learning Snacks? Dat zijn licht verteerbare web- of podcasts vol interessante en actuele inzichten die aansluiten bij onze opleidingen. In deze Learning Snack legt contentmarketeer Hanne Janssens van Cevora uit waarom nieuwsgierigheid dé soft skill van de toekomst is en hoe je zelf (opnieuw) een curieuzeneus wordt. (Her)bekijk de interessantste passages of de volledige video!


De expert

Als contentmarketeer voor Cevora specialiseerde Hanne Janssens zich de voorbije 10 jaar in leren en marketing. Ze is er rotsvast van overtuigd dat nieuwsgierigheid dé soft skill van de toekomst is. Het is immers de voorwaarde voor leergierigheid, een must in onze snel evoluerende werkwereld.


Waarom, waarom, waarom? Wie een kleuter in huis heeft, wordt soms horendol van die kinderlijke nieuwsgierigheid. Maar het is wel een magische vaardigheid om in de kindertijd razendsnel bij te leren. Hoe komt het dan toch dat we die nieuwsgierigheid weinig aanspreken op de werkvloer, zoals blijkt uit recent Cevora-onderzoek? Hanne Janssens van Cevora zoekt naar antwoorden op – jawel! – drie waaromvragen.

 

1. Waarom loont nieuwsgierigheid op de werkvoer?

Hanne Janssens: “Een nieuwsgierige houding wakkert onze creativiteit en innovatiekracht aan. Maar daar blijft het niet bij: door andere meningen en visies te wikken en wegen, maak je meer weloverwogen beslissingen. Bovendien krijgen nieuwsgierige medewerkers hogere prestatiescores van hun leidinggevende.”

“Francesca Gino, gedragswetenschapper aan de Harvard Business School, bewees die positieve impact op de prestaties met een bescheiden experiment”, vervolgt Hanne. “Twee keer per week kreeg een testpanel een sms met de oproep om nieuwsgierig te zijn. Al na enkele weken was het effect voelbaar. De proefkonijnen bleken opvallend vaker met innovatieve oplossingen op de proppen te komen voor bedrijfsproblemen dan hun collega’s die de sms niet hadden gekregen.”


“Een nieuwsgierige houding zorgt voor minder conflicten”


Een verrassend resultaat. Maar nog verrassender en voor Hanne een echte eyeopener is het positieve effect van nieuwsgierigheid op onze werkrelaties: “Een nieuwsgierige houding is ook de basis van open communicatie. Wie vragen stelt, duwt zijn eigen mening niet door. Integendeel, hij toont interesse en verplaatst zich in de denkwereld van zijn collega. Gevolg: minder conflicten, discussies en defensieve reacties, en dus betere teamresultaten.”

 

2. Waarom stellen we ons niet nieuwsgieriger op in onze werkrelaties?

Uit het nieuwsgierigheidsonderzoek dat Cevora in samenwerking met onderzoekspartner Kessels & Smit – The Learning Company uitvoerde, blijkt dat 60% van de werknemers en 75% van de zaakvoerders en hr-mensen zichzelf als nieuwsgierig bestempelt. In schril contrast daarmee: van de werknemers zegt 40% dat zijn nieuwsgierigheid te weinig wordt geprikkeld op het werk. Bij bedrijfsleiding en hr is dat zelfs 50%.


“De focus op efficiëntie is cruciaal, maar vormt ongetwijfeld een barrière bij managers”


“Nochtans zit die laatste groep mee aan het stuur van de bedrijfscultuur”, benadrukt Hanne, die zoekt naar mogelijke verklaringen. “De focus op efficiëntie is cruciaal, maar vormt ongetwijfeld een barrière bij managers. Out of the box denken wordt als tijdrovend beschouwd en doorkruist de geijkte procesflows.”

“Bij medewerkers speelt dan weer het taboe om weinig zelfzeker over te komen. Het komt niet goed over als je toegeeft dat je twijfelt of aangeeft dat een second opinion welkom zou zijn. Daarbovenop vergroot de foutenmarge wanneer je afwijkt van de platgetreden paden en nieuwe dingen uitprobeert.”

 

3. Waarom zijn net die fouten een gouden kans om bij te leren?

Als kind leerden we met vallen en opstaan. In bedrijven, daarentegen, is een foutencultuur eerder uitzondering dan regel. Hanne: “Uit ons nieuwsgierigheidsonderzoek blijkt dat zeven op de tien medewerkers niet aangemoedigd wordt om fouten aan te grijpen als leerkans. Zeer jammer, want het zijn net die geleerde lessen die voor continue verbetering zorgen van onze prestaties en de onderliggende bedrijfsprocessen.”


“Zeven op tien wordt niet aangemoedigd om fouten aan te grijpen als leerkans”


“Ongeveer de helft (53%) durft zich wel uit te spreken als hij een afwijkende mening heeft”, vult ze aan. “Daar hebben ervaren medewerkers minder moeite mee dan wie minder jaren op de teller heeft. Ook blijkt het in grote organisaties meer ingeburgerd dan in kleine kmo’s.”

Nieuwkomers, tot slot, hebben het dan weer makkelijker om met open vizier bij te leren. Omdat ze de bedrijfscontext en hun job nog niet goed kennen, worden zij net aangemoedigd om vragen te stellen. Met andere woorden: zij mogen hun kinderlijke nieuwsgierigheid nog even botvieren.


5 tips om (nog) nieuwsgieriger voor de dag te komen
  1. Twijfel? Neem een kritische collega in de arm om zijn of haar visie te horen over je project, plan of denkpiste.
  2. Inspiratie nodig? Win advies in van een collega van een andere generatie of zelfs organisatie.
  3. Fout gemaakt? Zet een stap achteruit en analyseer de fout als een onderzoeker.
  4. Een nieuwe blik op je organisatie en processen? Vraag nieuwkomers te noteren wat hen tijdens de eerste weken opvalt.
  5. Project afgerond? Presenteer niet alleen de resultaten, maar ook je geleerde lessen.

 

(Her)bekijk de volledige Learning Snack van Hanne Janssens


Je nieuwsgierigheid aanscherpen?
Ontdek onze opleidingen
Gerelateerde artikels

Graag nog wijzer worden?