Opleidingen organiseren in je kmo: wie is waar verantwoordelijk voor?

Opleidingen houden je medewerkers op scherp en maken je kmo nog wendbaarder. Maar wie zet de opleidingstrein ook echt op de sporen en houdt de motor draaiende? Gelukkig sta je daar niet alleen voor. Zo verdeel je de taken en verantwoordelijkheden binnen je bedrijf.

Opleidingsaanbod uitwerken en overzicht houden: je opleidingsverantwoordelijke

In grotere bedrijven is de hr-verantwoordelijke de ideale trekker voor alles wat met opleidingen te maken heeft. Maar als kleine kmo heb je vaak geen hr-medewerker. In dat geval kan je als zaakvoerder natuurlijk zelf je leernoden bepalen, in lijn met je bedrijfsdoelstellingen. Of je vertrouwt deze belangrijke taak toe aan een medewerker die er zin in heeft: de opleidingsverantwoordelijke.

Wat doet een opleidingsverantwoordelijke?

  • De leernoden bepalen en er opleidingen aan koppelen.
  • De andere medewerkers informeren over de opleidingen die ze kunnen volgen.
  • De opleidingen praktisch voorbereiden (bv. opleidingsinhoud, timing, docenten briefen).
  • De gevolgde opleidingen evalueren.

Je merkt het: het veelomvattende takenpakket bevat ook strategische verantwoordelijkheid. Geef je opleidingsverantwoordelijke daarom voldoende tijd en middelen.

 

ML6 zet coaches in om richting te houden in opleidingsbeleid

Als Head of Talent & Culture staat Kaat Van Doren mee in voor het opleidingsbeleid van consultancybedrijf ML6. Dé uitdaging voor haar is om richting te houden binnen het brede domein van AI en machinelearning:

“Natuurlijk wil je de nieuwsgierigheid zelf niet de kop indrukken, maar je moet mensen wel bewust maken dat ze niet op alles tegelijk kunnen schieten. En het is niet makkelijk, maar soms moet je als bedrijf dus ook neen zeggen.”

“Uiteraard helpen onze interne coaches daarbij, met de steun van hr. Alle medewerkers hebben zo’n coach om hun groeipad te begeleiden. En leernoden en -wensen toetsen we af met de opportuniteiten van het bedrijf. Zo houden we richting.”

Meer weten over het opleidingsbeleid van ML6?

 

Opleidingen opvolgen binnen de teams: je leidinggevenden of teamleads

Leidinggevenden of teamleads kennen hun medewerkers het best en weten wat er leeft op de werkvloer. Ze zijn dus de ideale voelsprieten in de organisatie en kunnen opleidingsbehoeften doorspelen aan je opleidingsverantwoordelijke.

Welke taken heeft de leidinggevende?

  • Garanderen dat medewerkers de nodige tijd krijgen om ongestoord hun opleiding te volgen.
  • Samen met de medewerkers de opleiding evalueren: biedt ze een antwoord op een concrete leernood?
  • Medewerkers motiveren om de leerstof ook in de praktijk toe te passen en te delen met collega’s.

Daag je leidinggevenden uit om met een breed vizier naar de leernoden binnen hun afdeling te kijken. Zo zijn er misschien skills die hun teamleden uit interesse willen bijspijkeren? Al zijn die niet strikt noodzakelijk voor hun huidige takenpakket, ze kunnen wel hun inzetbaarheid op lange termijn verhogen.

 

Haemers Technologies: persoonlijke interesses spelen mee in opleidingsbeleid

Aline Jordens is Teamleader Innovation bij milieutechnologiebedrijf Haemers Technologies. Samen met haar collega’s binnen het management werkt ze mee het opleidingsbeleid, waarin ook persoonlijke interesses hun plaats hebben. Dat mocht ze ook zelf al ervaren:

“Ik heb een basisopleiding in finance gevolgd. Op zich heeft dat weinig te maken met mijn huidige job, maar ik was er wel nieuwsgierig naar. Onze organisatie geeft ons volop de kans om opleidingen te volgen in lijn met onze persoonlijke interesses.”

Meer weten over het opleidingsbeleid van Haemers Technologies?


 

Nieuwe kennis toepassen en delen: elke medewerker

Of de opleiding ook echt impact zal hebben binnen je organisatie? Daarvoor ligt de bal in het kamp van je medewerkers. Zij maken van hun opleiding een succes door:

  • zich grondig voor te bereiden (bv. inlezen, oefeningen maken).
  • actief deel te nemen aan de opleiding (bv. vragen stellen, concrete werksituaties voorleggen).
  • de opgedane kennis toe te passen in de praktijk.
  • de nieuwe inzichten te delen met collega’s.

Leren in de praktijk: een gedeelde verantwoordelijkheid

Tot slot nog dit: het opleidingsaanbod van je bedrijf samenstellen is geen eenrichtingsverkeer. Vraag je medewerkers om hun ogen en oren open te houden en interessante opleidingen door te spelen aan de opleidingsverantwoordelijke.

 


 

Hoe Officient iedereen verantwoordelijkheid geeft

“Als hr-medewerker ben je zeker mee verantwoordelijk om je team te laten groeien, maar de rol van teamleads en medewerkers is minstens even belangrijk. Onze leidinggevenden hebben tweewekelijks een check-in met hun teamleden, onder meer om te peilen naar wat ze nodig hebben om hun job nog beter uit te voeren. Ik geef medewerkers dan ook altijd al tijdens de onboardinggesprekken mee dat ze hun groeitraject bij ons voor een groot stuk in eigen handen hebben.”

– Bo Zenner, hr-medewerker bij Officient


 

Hoe leren organiseren en de impact ervan optimaliseren? In dit gratis e-book kom je te weten:

- Wat de voordelen zijn van leren voor je kmo
- Hoe je je leernoden leert kennen en ze vertaalt naar opleidingsdoelstellingen
- Wat de beste leervormen zijn voor jouw organisatie

Gerelateerde artikels

Graag nog wijzer worden?