VIDEO: hoe HR Manager Katrien haar bedrijf Nordic werksterker maakt

Hoe maak je je bedrijf ‘werksterker’? Volgens Katrien Matthys, HR Manager bij Nordic, doe je dat vooral door te luisteren naar de leernoden van je medewerkers en je leeraanbod zo goed mogelijk af te stemmen op hun concrete uitdagingen. "Met ons erg praktijkgerichte leeraanbod versterken we onze medewerkers, onze service en ons werkgeversmerk.”

 

Katrien Matthys (34) werkt sinds 2014 bij reisorganisatie Nordic Collection. Na enkele jaren in salesfuncties werd ze in 2020 HR Manager. Het aantal medewerkers groeide de voorbije jaren van zo’n 35 naar 141. Katrien ziet de leercultuur van haar bedrijf als een cruciale factor in die groei. Zelf is ze overigens ook een echte kennisspons. Boeken lezen, sporten uitproberen, steden bezoeken … Als Katrien maar iets nieuws kan ontdekken.

 

In deze video legt Katrien uit hoe ze Nordic werksterker maakt:

Productkennis en salesskills

Katrien: “We zetten vol in op vakmanschap. Onze medewerkers kennen het aanbod door en door. We organiseren bijvoorbeeld jaarlijks prospectiereizen en een workation, zodat iedereen op een aangename manier de sfeer van onze bestemmingen kan opsnuiven en productkennis kan opdoen.”

“Daarnaast schaven onze medewerkers hun salesskills constant bij, door zich bijvoorbeeld te verdiepen in alle fases van de customer journey. Dat kan via formele opleidingen, maar evengoed via webinars of e-learnings. Alle opties liggen open bij ons.”

 

“Leren komt de skillset van onze medewerkers ten goede, maar helpt ons bedrijf ook om onze klanten te blijven verrassen.”
Katrien Matthys, HR Manager bij Nordic Collection

Fan van klassikaal en incompany

Katrien: “Onze medewerkers vinden op ons intranet een overzicht van de verplichte opleidingen die we zelf intern organiseren. Daar staat ook een lijst met Cevora-opleidingen waarvoor ze zich vrijblijvend kunnen inschrijven. Uit de Cevora-catalogus selecteren we de opleidingen die passen bij onze leerdoelen.”

“We vragen onze medewerkers ook altijd naar een evaluatie. Opleidingen met hoge scores zetten we in de kijker, de mindere halen we van de lijst. Onze medewerkers blijken vooral fan van klassikale opleidingen. Als salesexperts houden de meesten van hen van face-to-facecommunicatie – ook als het om bijleren gaat, blijkbaar.”

“De klassikale opleidingen van Cevora organiseren we ook graag incompany, bij ons in het bedrijf. Het grote voordeel daarvan is dat collega’s meteen hun ervaringen kunnen delen met elkaar en die daarna ook makkelijker kunnen omzetten in de praktijk.”

 

De ultieme ‘werksterker-tip’ van Katrien

“Luister naar wat je medewerkers willen leren en bied hen dat zo praktijkgericht mogelijk aan. Onze medewerkers zijn vrij in wat en hoe ze willen bijleren. We zijn ervan overtuigd dat dat hen geïnspireerd en gemotiveerd houdt.”

 

Werkgeversmerk versterken

“Leren komt de skillset van onze mensen ten goede, maar helpt ons als bedrijf ook om onze klanten te blijven verrassen. We zien de vele leermogelijkheden die we onze medewerkers bieden bovendien als een belangrijke manier om ons werkgeversmerk te versterken.”

“Om die ‘merkbelofte’ ook waar te maken, zetten we heel hard in op loopbaanbegeleiding. Onze medewerkers krijgen bijna wekelijks feedback in een-op-eengesprekken en jaarlijks houden we een groeigesprek om hun langetermijnnoden te bespreken.”

“Door onze werknemers actief te laten investeren in hun kennis en vaardigheden, voeden we hun passie voor hun job, onze producten en de klanten. Die passie is het hart van ons bedrijf en ons succes – en onze klanten voelen dat ook zo aan. Dat merken we aan de erg goede feedback die we jaar na jaar van hen krijgen.”

 

Gerelateerde artikels

Graag nog wijzer worden?