De gouden leertip van Nele Van Damme
“Skills kan je ontwikkelen, dus test je sollicitant of hij of zij openstaat voor nieuwe dingen, eager is om bij te leren.”
Je winkelmandje is leeg. Ga snel op zoek naar de opleiding die je vooruit helpt!
Met kamers (Upkot) en startersflats (Upliving) in 8 Belgische steden is Upgrade Estate marktleider in studentenhuisvesting. Aan onze cafétoog spreekt oprichter en co-CEO Nele Van Damme duidelijke taal: zonder nieuwsgierigheid was hun succesrecept er niet geweest. De wieg van deze forse kmo? Die stond op de Gentse Feesten!
Nieuwsgierige mens?
“Ik scoor echt heel hoog op nieuwsgierigheid. Wat al bestaat, vind ik doorgaans niet zo boeiend of sexy. Ik probeer het te tweaken om er iets anders van te maken.”
Nieuwsgierig team?
Skills kan je ontwikkelen, op voorwaarde dat je openstaat voor nieuwe dingen, dat je eager bent om bij te leren. Daarom selecteren wij op groeimindset.”
Nieuwsgierige caféganger?
“Ik ben snel in de wind, dus voor mij liefst iets niet-alcoholisch. Verder ben ik vooral nieuwsgierig naar nieuwe cafés: wat is the smell of the place?”
Het ondernemersavontuur van Nele Van Damme startte bijna 25 jaar geleden op de Gentse Feesten. Samen met haar vriend – haar huidige echtgenoot en co-CEO – baatten ze er een eetkraam uit. Nele: “Wev verkochten er Keizer Karel-brood: een vegetarisch hapje op basis van champignons dat we zelf hadden uitgevonden.”
De foodtruck avant la lettre was een enorme leerschool voor het duo. Nele: “Alle aspecten van ondernemerschap passeren de revue. Van een onderscheidend concept over regelgeving tot een team aansturen en omgaan met klanten. En ook belangrijk: achter onze toog ontdekten we dat er ook professioneel magie tussen ons was.”
Met de opbrengst van hun eetkraam trokken de jonge ondernemers naar de bank. Ze versierden er een lening voor een studentenhuis. Een slimme investering, tipten Nele haar ouders. Maar de kamerverhuur zelf vond het koppel niet zo boeiend. Nele: “Het was ons veel meer te doen om die specifieke periode in een mensenleven. Tijdens je studies bouw je een netwerk uit voor het leven. Kunnen wij daarin toegevoegde waarde bieden?”
Als leeftijdsgenoten voelden de ondernemers de noden van hun doelgroep. Ze dronken samen met hun kotstudenten een pint of maakten spaghetti klaar. Nele: “Mensen zoeken sociale connectie, ze willen vrienden maken en leuke gesprekken voeren. Soms gebeurt dat spontaan, maar het helpt wel als je dat een beetje stimuleert.”
Zo kreeg het concept van Upgrade Estate stilaan vorm. Nele: “Veel bedrijven vergeten om te praten met hun doelgroep. Ze denken in hun plaats. Het gevolg: het idee slaat niet aan omdat het niet relevant is voor de doelgroep.”
“Skills kan je ontwikkelen, dus test je sollicitant of hij of zij openstaat voor nieuwe dingen, eager is om bij te leren.”
Nele: “Bij Upgrade Estate hechten we veel belang aan de zogeheten groeimindset. Skills kan je ontwikkelen, op één voorwaarde: dat je openstaat voor nieuwe dingen, eager bent om bij te leren. Meer dan een ongedwongen babbel is niet nodig om te achterhalen of een kandidaat die groeimindset heeft of niet.”
Al geeft Nele toe dat je niet continu met je hele bedrijf je nieuwsgierigheid kan botvieren. “Het risico van onze leercultuur is dat mensen denken dat ze voortdurend moeten leren. Soms vraagt je werk gewoon je volledige focus, en dat is oké. Pas wanneer je weer ruimte hebt in je hoofd, kan je op zoek naar nieuwe inspiratie.”
Nele Van Damme had ook een vraag voor de volgende gast in Café Curiosité:
“Hoe maak je aan nieuwsgierige medewerkers duidelijk dat ze niet altijd bij alles betrokken kunnen worden?
Beluister het antwoord van Kaat Van Doren, hr-manager bij ML6.
Nele: “Toen wij twintig jaar geleden begonnen, was ondernemen nog een vuil woord. Het stond gelijk met kapitalisme, uitbuiting … Da’s vandaag wel anders: het lijkt wel alsof iedereen ondernemer moet worden. Al is dat natuurlijk niet voor iedereen weggelegd. Wel hebben bedrijven nood aan intrapreneurs: nieuwsgierige medewerkers die graag buiten de lijntjes kleuren en naast hun job binnen hun organisatie nieuwe ervaringen willen opdoen.”
Wie op een idee broedt, krijgt bij Upgrade Estate de kans om ermee aan de slag te gaan. Nele: “Na een succesvolle pitch mogen ze een divers projectteam samenstellen van vijf collega’s uit verschillende afdelingen. Dat team krijgt één dag per week om het idee uit te werken. Zo hebben wij al veel mooie projecten gerealiseerd, van optimalisaties van interne processen tot nieuwe opleidingen in onze Upgrade Academy.”
Vanaf het prille begin investeerde Upgrade Estate in kennisdeling. Want je mensen opleiden is cruciaal, ongeacht de grootte van je bedrijf. “We namen onze teams altijd mee op inspiratietrip. En ook voordat onze leerpoot de Upgrade Academy het licht zag, schakelden we al externe experts in voor opleidingen.”
“Mijn motto: Omring je altijd met mensen die slimmer zijn dan jij, dan leer je sowieso”, besluit Nele. “Ook voor sollicitanten zijn die groeikansen heel belangrijk. Mensen kiezen ons voor de bedrijfsdynamiek en onze waarden, maar ook voor de leercultuur. Dus als je daar niet op inzet, dan ben je eigenlijk niet goed bezig.”
3 min
3 min
3 min
3 min
Wil je nog meer tips en inspiratie in je mailbox ontvangen?