Zaakvoerder Ilse over corona in 2020 en 2021: “De fun erin houden is de grote uitdaging”

Bij het begin van 2021 blikken we nog even terug op het bizarre 2020 en kijken we vooruit naar het nieuwe jaar. Dat doen we met 7 vragen aan een zaakvoerder, een medewerker en een werkzoekende die de impact van de coronacrisis persoonlijk ondervonden. “Mijn mening over telewerk is het voorbije jaar helemaal veranderd”, zegt Ilse De Smedt, zaakvoerder van contentmarketingbureau com&co.

 

Over Ilse De Smedt

 

Ilse (51) startte midden jaren 90 met com&co. Haar doel: bedrijven helpen hun verhaal op een duidelijke en overtuigende manier te communiceren naar (potentiële) klanten. In de loop der jaren nam de vraag naar contentmarketing toe en dus breidde ook het team van Ilse uit: com&co telt anno 2021 een 30-tal medewerkers.

 

1. Hoe voelde je de impact van corona op professioneel gebied in 2020?

 

“De coronacrisis heeft onze business in een stroomversnelling gebracht. Veel bedrijven ondervonden dat ze volledig digitaal moeten kunnen draaien en investeerden daarom in online marketing en communicatie. Wat me opviel: ook kleinere organisaties sprongen meer dan ooit op de kar van contentmarketing.”

 

“We moesten heel hard werken om de groei bij te houden. Onze interne werking kwam daardoor toch wat onder druk te staan. Dat we plots met z’n allen moesten thuiswerken maakte het er niet eenvoudiger op. Teamspirit is erg belangrijk bij com&co en die viel onvermijdelijk een beetje weg. De zoektocht naar manieren om dat op te vangen bezorgde me tijdens de eerste lockdown nogal wat stress.”

teamspirit
2. Welke activiteit hielp je te ontspannen tijdens de lockdowns?

 

“Zoals veel anderen heb ik heel wat gelopen, gewandeld en gefietst. Ik probeerde elke dag zo’n moment in te plannen om mijn hoofd vrij te maken en in beweging te blijven. Ik ken de verschillende routes in de buurt van mijn huis intussen als mijn broekzak. Dat was wel plezant voor even, maar nu wil ik toch graag weer badmintonnen.”

 

3. Hoe verliep het contact met medewerkers en klanten?

 

“Met videocalls is tegenwoordig veel mogelijk. Technisch werken die uitstekend. Maar het nadeel is dat de funfactor verdwijnt. Op kantoor sla je al snel eens een praatje met een collega aan het koffieapparaat. Maar thuis start je niet zomaar een call voor een toffe babbel. Alle contact wordt zo heel functioneel.”

 

“Ook prospects of sollicitanten spreken lukt perfect via digitale kanalen. Maar toch heb ik het gevoel dat je een stuk moeilijker emotioneel connecteert dan tijdens een face-to-facegesprek. Na een online prospectiecall heb ik nooit het gevoel dat ik iemand écht heb leren kennen.”

toffe babbel
4. Wat is het verrassendste dat je leerde in 2020?

 

“Dat com&co ook perfect draait als iedereen van thuis werkt. Ik was nooit een voorstander van telewerk, maar in 2020 is mijn mening helemaal veranderd. De samenwerking vanaf afstand liep meteen op wieltjes. Al blijf ik erbij dat persoonlijk contact belangrijk is voor het groepsgevoel. Ik wil dat iedereen zich niet alleen professioneel voldaan voelt, maar ook het gevoel heeft bij een toffe bende te horen.”

 

5. Waarover wil je bijleren in 2021?

 

“Hr is voor mij een eeuwige uitdaging. En die wordt steeds groter omdat we blijven groeien. De voorbije jaren nam ik veel initiatieven om de verschillende facetten – rekrutering, onboarding, ontwikkeling, werkgeluk … – aan te pakken. In 2021 wil ik ons hr-beleid in zijn geheel aanpakken. Maar daar valt nog veel over bij te leren.”


ilse
6. Wat is jouw ervaring met online opleidingen?

 

“Zolang de opleiding inhoudelijk diepgaand genoeg is, kan die ook perfect online gegeven worden. Ik volgde het voorbije jaar een aantal ongelooflijk sterke online sessies. Het succes daarvan hangt ook voor een groot stuk af van de persoon die de opleiding geeft. Online heb je toegang tot een immens aanbod topopleidingen, gegeven door topdocenten of -sprekers.”

 

“Het nadeel is wel dat interactie tussen deelnemers van online sessies zo goed als onmogelijk is. Daarvoor bestaan voorlopig nog geen echt goeie oplossingen.”

werkgerelateerde
7. Tot slot: welke coronatip wil je delen met andere zaakvoerders?

 

“Hou ook het niet-werkgerelateerde contact met en tussen je medewerkers in stand. Zo houden we bij com&co sinds de eerste lockdown wekelijks een online ‘fakkelmeeting’ om te horen hoe het met iedereen gaat. Werk komt daarin niet aan bod.”

 

“In de tweede lockdown lanceerde ik de ‘lockdown games’. Collega’s krijgen elkaars favoriete filmquotes en kinderfoto’s te zien en moeten raden van wie ze komen. Heel simpel, maar het helpt wel om de fun erin te houden en de gesprekken die we normaal aan de lunchtafel hebben gedeeltelijk te vervangen.”

 

Is bijleren ook één van jouw goede voornemens voor 2021?
Opleidingen voor werknemers

 

Lees ook:

 

 Consultant Kris: “Eerder gevolgde opleidingen zijn nu handig”

 

Werkzoekende Kevin: “Positief verrast door kwaliteit van online opleiding”

Gerelateerde artikels

Graag nog wijzer worden?