Duurzaam ondernemen: wat je vandaag en morgen kan doen. (Her)bekijk de Learning Snack

Met de Green Deal streeft de Europese Unie klimaatneutraliteit na tegen 2050. Duurzamer leven en ondernemen is dus de boodschap. Maar wat kan je doen om je milieu-impact te beperken als bedrijf? Meer dan je op het eerste gezicht denkt!

Wat houdt de Europese Green Deal in?

De EU heeft een traject uitgestippeld naar een klimaatneutraal Europa: de Green Deal. Tegen 2030 moet de CO2-uitstoot al met 55% verminderd zijn (‘Fit for 55’), om dan tegen 2050 volledige klimaatneutraliteit te bereiken. Klimaatneutraal wil zeggen dat er geen menselijke broeikasgassen meer toegevoegd worden aan de atmosfeer.

 

Onze aarde kan twee ton CO2 per persoon kan verwerken. Anders gezegd: we hebben een ‘CO2-budget’ van twee ton per persoon per jaar. Maar de gemiddelde Belg stoot jaarlijks gemiddeld tien ton CO2 uit. Eén ton CO2 is het equivalent van negen tankbeurten met een gewone personenwagen, het halfjaarlijks stroomverbruik van een doorsnee huishouden of een jaar lang dagelijks je smartphone opladen. Van tien naar twee ton is dus de weg die we met ons land tegen 2050 moeten afleggen.


 

 

Uit de Europese Green Deal vloeiden al veel regelgevingen voort. Een daarvan is de verplichting voor grote organisaties – vanaf 40 miljoen euro jaaromzet en 250 werknemers – en beursgenoteerde kmo’s om te rapporteren over hun duurzaamheidsinspanningen en de impact ervan. In hun kielzog moeten ook kleinere bedrijven hun duurzaamheidscijfers op orde hebben, want anders zullen grote spelers en overheden hen niet langer toelaten tot hun bevoorradings- of leveringsketen.

 


 

(Her)bekijk de Learning Snack van Sebastiaan

“Onze milieu-impact beperken doen we niet om de planeet te redden, die bestaat zonder ons ook verder. Wel moeten we dringend onze eigen leefomgeving beschermen.” Aan het woord is Sebastiaan De Block, milieuwetenschapper en oprichter-CEO van The Ecological Entrepreneur. Dat adviesbureau begeleidt bedrijven om ecologische en economische belangen met elkaar te verzoenen. Voor Cevora deelt Sebastiaan zijn expertise in een aantal opleidingen over duurzaamheid. Tijdens de Learning Snack lichtte Sebastiaan al een tipje van de sluier op.


 

Duurzaam ondernemen: van quick wins tot strategische aanpak

Uit onderzoek van The Ecological Entrepreneur blijkt dat de drempel voor bedrijven nog hoog is om te verduurzamen. Ruim 8 op 10 (84%) treft wel al een aantal – soms bij wet verplichte – maatregelen. Afval sorteren, de administratie digitaliseren en flexibel werken staan bovenaan de lijst.

Maar er blijkt weinig vraag vanuit aandeelhouders en andere stakeholders om meer te doen. Ook een gebrek aan capaciteit en financiële middelen maakt dat de inspanningen in veel bedrijven beperkt blijven.

Toch kan je ook met beperkte middelen al een verschil maken. The Ecological Entrepreneur onderscheidt drie niveaus van maatregelen, van losstaande maatregelen tot en met een heuse duurzaamheidsroadmap:

 

Niveau 1: quick wins
  • Stap over naar een provider die 100% groene energie garandeert.
  • Probeer afval te vermijden, gebruik gerecycleerde materialen en sorteer.
  • Schakel waar mogelijk over op een papierloze administratie.
  • Heb je een bedrijfsrestaurant? Bied ook een vegetarisch en veganistisch alternatief aan.
  • Vervang flessenwater door een tap met leidingwater en drinkflessen of herbruikbare bekers.
  • Bied je medewerkers een mobiliteitsbudget aan. Zo kunnen ze duurzame alternatieven kiezen (bv. openbaar vervoer, leasefiets) of een kleinere bedrijfswagen.

 


 

Niveau 2: meten is weten
  • Bereken de directe (bv. gebouwen, wagenpark) en indirecte (bv. koeriers, winkels die je producten verdelen) CO2-uitstoot van je bedrijf. Met het Greenhouse Gas Protocol heb je hiervoor een internationale standaard.
  • Laat een energieaudit uitvoeren van je bedrijfsgebouwen om energieslokoppen te detecteren.
  • Organiseer een rondvraag bij je huidige en potentiële leveranciers naar hun duurzaamheidsaanpak.

 

Weet jij wat de directe en indirecte milieu-impact van je bedrijf is?

- In de opleiding ‘Leer de CO2-uitstoot van je organisatie berekenen en verminderen’ leer je een reductie- en compensatieplan opstellen.
- Ook in je aankoopbeleid vallen er ongetwijfeld duurzaamheidswinsten te boeken. In de praktische opleiding ‘Duurzaam aankopen: verlaag je kosten en impact op het milieu’ leer je een levenscyclusanalyse maken, duurzaamheidslabels vergelijken, verborgen kosten in kaart brengen enzovoort.


 

Niveau 3: strategie en bewaking
  • Stel een duurzaamheidsmanager aan die alle initiatieven aanstuurt en erover rapporteert.
  • Bepaal een duurzaamheidsstrategie, targets en een roadmap voor je organisatie.
  • Rapporteer en communiceer over de impact van je duurzaamheidsinspanningen aan je medewerkers, aandeelhouders en andere betrokkenen bij je organisatie.
  • Investeer in eigen productie van hernieuwbare energie (bv. zonnepanelen, windmolen, warmtepomp).

 

Gerelateerde artikels

Graag nog wijzer worden?