Leer jezelf kennen met het Insights Discovery-model en werk beter samen: check de Learning Snack

Waarom lukt samenwerken met de ene collega beter dan met de andere? Een krachtige tool om dat te begrijpen is het Insights Discovery-model. Duik mee in de kleurentaal van Insights Discovery en krijg inzicht in jezelf én je collega’s.

Wat is Insights Discovery?

Insights Discovery is een veelgebruikt instrument om je zelfbewustzijn te vergroten en interpersoonlijke relaties te verbeteren. De methodologie is gebaseerd op het werk van Carl Gustav Jung, de grondlegger van de Jungiaanse psychologie. Met een toegankelijk kleurenmodel verdeelt Insights Discovery mensen onder in vier persoonlijkheidstypen.

 


 

Docent Jan Veeckman

Waarvoor is Insights Discovery nuttig op het werk?

Het Insights Discovery-model vertrekt vanuit het idee dat individuen elk hun voorkeuren en stijl hebben qua denken, communiceren en handelen. Door bewuster te zijn van je eigen voorkeuren en die van de mensen rondom je, zal je efficiënter communiceren, conflicten verminderen en samenwerking bevorderen.

Met andere woorden: het model helpt je de dynamiek binnen je team te verbeteren en je prestaties te verbeteren. Hoewel het Insights Discovery-model niet wetenschappelijk onderbouwd is – zoals wel meer hr-theorieën – is het zeker een nuttig middel om inzicht te krijgen in hoe een team functioneert.

 

Het kleurenmodel van Insights Discovery.

Wat zijn de 4 persoonlijkheidstypen volgens Insights Discovery?

Het Insights Discovery-model identificeert 4 hoofdkleuren die elk een persoonlijkheidstype vertegenwoordigen:

  1. Vurig rood: rode mensen zijn vaak daadkrachtig, resultaatgericht en assertief. Ze houden van uitdagingen en nemen graag het voortouw. Ze worden vaak gezien als sterke leiders.
  2. Stralend geel: gele types zijn sociaal, enthousiast en optimistisch. Ze gedijen het best in een dynamische en stimulerende omgeving en staan bekend om hun creativiteit. Ze bouwen makkelijk relaties op.
  3. Zacht groen: groene persoonlijkheden zijn vaak empathisch, geduldig en teamgericht. Ze streven naar harmonie en zijn goede luisteraars. Ze hechten veel waarde aan het welzijn van anderen.
  4. Helder blauw: blauwe types zijn vaak analytisch, nauwkeurig en georganiseerd. Ze streven naar structuur en duidelijkheid en lossen problemen systematisch op.

Niet enkel je dominante kleur is bepalend voor je gedrag. Iedereen combineert de vier kleuren op een unieke manier. Het resultaat is een individueel kleurenprofiel dat de diverse aspecten van je persoonlijkheid weerspiegelt.

 

Welke kleur ben jij?

Tijdens onze opleiding kom je via diverse oefeningen te weten waar jij je positioneert op het kleurenwiel. Wil je toch liever weten wat jouw exacte kleurenpositie is? Dan kan je zelf een online vragenlijst invullen en ontvang je een persoonlijk verslag. Let op, dit is geen onderdeel van de opleiding.

 

Hoe gebruik ik Insights Discovery op het werk?

Wil je aan de slag gaan met Insights Discovery in je werk? Dan helpen deze tips jou zeker op weg:

1. Kijk in de spiegel

Neem de tijd om je eigen kleurenprofiel te begrijpen en bedenk hoe je profiel je gedrag en communicatiestijl beïnvloedt.

Bijvoorbeeld: is rood je dominante kleur? Weet dan dat jouw daadkracht voor anderen wat ‘agressief’ kan overkomen. Kijk bijvoorbeeld kritisch naar je e-mails en kleed je boodschap iets meer in waar nodig.

2. Wees flexibel

Pas je communicatie aan op basis van de kleuren van anderen en leer zo met verschillende persoonlijkheden omgaan.

Bijvoorbeeld: blauwe types werken liever goed dan snel, dus geef ze opdrachten of stel ze vragen met iets minder tijdsdruk.

3. Denk proactief

Gebruik Insights Discovery als een hulpmiddel om elkaars sterke punten en uitdagingen te begrijpen, frustraties te vermijden en de samenwerking te versterken.

Bijvoorbeeld: een moeilijke discussie in het vooruitzicht? Nodig dan zeker enkele groene types uit aan de gesprekstafel. Zij zullen ervoor zorgen dat niemand zich uitgesloten voelt.

 

Gerelateerde artikels

Graag nog wijzer worden?