Hoe bepaal je de leernoden van je kmo? (met handige template)

Opleidingen leveren onmiskenbare voordelen op voor je kmo. Maar voor welke opleidingen teken je in en welke laat je (voorlopig) beter links liggen? Daarvoor heb je een zicht nodig op de leernoden van je bedrijf. Zo pak je dat aan.

Soms is er een kloof tussen de vereiste vaardigheden om je bedrijf te laten groeien en de skills die je effectief in huis hebt. Pas als je inzicht hebt in die leernoden, kan je de stap zetten naar opleidingen.

 

Leernoden identificeren: niet altijd evident

Stel dat er een belangrijke upgrade komt van een softwaretoepassing die je medewerkers gebruiken, dan voorzie je daar een training voor. Dat is logisch, toch? Ongetwijfeld kan je uit je hoofd nog een aantal evidente leernoden opsommen.

Veel leernoden zitten echter verscholen in je teams. Wil je bijvoorbeeld je klantenbestand in Wallonië uitbreiden, dan krikken je helpdeskmedewerkers het best hun Frans op met een taalopleiding. Om je klantentevredenheid verder te verbeteren, kan je dan weer investeren in planningskills. Zo kan je een snellere en efficiëntere dienst-na-verkoop garanderen.

Daarom loont het de moeite om te overleggen met je teams, eventueel via de leidinggevenden. Zo haal je je leernoden uit de medewerkers en teams zélf, om ze vervolgens in lijn te brengen met de ambities van je bedrijf.

De leernoden van jouw kmo: op 3 verschillende niveaus

Alle extra kennis en vaardigheden die je nodig hebt om met je kmo te groeien, zijn dus je leernoden. Die kunnen zich situeren op bedrijfs-, team- en/of medewerkersniveau.

 

1. Leernoden op bedrijfsniveau

Waar wil je met je zaak staan over x-aantal maanden of jaren? Als zaakvoerder moet je vooruitdenken. Maar elke strategische beslissing die je neemt, heeft gevolgen voor (een deel van) je medewerkers. Maak vanaf de start die opleidingsreflex, zodat je je medewerkers meekrijgt in het veranderingsproces.

Beslis je bijvoorbeeld om een nieuw kwaliteitsproces te voeren, dan creëer je daarmee een leernood voor veel medewerkers in veel verschillende teams. Alle betrokkenen moeten zich het nieuwe procedé eigen maken, met andere software en templates leren werken, misschien hun klanten en leveranciers briefen ...

 

2. Leernoden van specifieke teams

Wat hebben sales, logistiek, hr of marketing nodig om hun taken uit te voeren? Lopen projecten wel eens spaak omdat er te weinig communicatie is? Of haalt je bedrijf niet altijd het maximum uit opportuniteiten door een gebrek aan technische kennis of commerciële power?

Motiveer je leidinggevenden om hun voelsprieten uit te steken binnen hun team. Zij zijn het beste geplaatst om de talenten van hun teamleden in kaart te brengen en de vinger te leggen op ontbrekende vaardigheden of kennis.

 

3. Individuele leernoden

Medewerkers kunnen natuurlijk ook in hun individuele rol een leernood hebben. Wellicht willen bepaalde medewerkers op termijn doorgroeien naar een rol als leidinggevende. Of ze voelen dat ze een bepaalde techniek niet helemaal onder de knie hebben om hun rol optimaal te vervullen.

Zo kan de krak in rapportering van je bedrijf met een training presentatievaardigheden bevindingen nog overtuigender presenteren aan bijvoorbeeld je klanten. Of zouden je salesmedewerkers via een Excel-training veel sneller door hun prospectielijsten navigeren.

 

 

Individuele leernoden: de meerwaarde van een groeigesprek

Uiteraard is iedereen in je kmo verantwoordelijk om opleidingsnoden op bedrijfs-, team- en medewerkersniveau te spotten. Zo kan je als zaakvoerder merken dat een bepaalde afdeling of medewerker bijkomende skills nodig heeft. Of geeft een medewerker zelf aan dat een strategische beslissing gevolgen heeft die jij niet had voorzien.

Maar niet al je medewerkers komen spontaan met hun leernoden aankloppen. De drempel ligt voor sommigen te hoog of ze voelen zelf de behoefte niet. Via een groeigesprek ontdek je de ambities en individuele leernoden van elke medewerker en verzoen je ze met je bedrijfsdoelen.

 

Hoe ML6 intensieve loopbaangesprekken voert met zijn medewerkers

Bij consultancybedrijf ML6 liggen de persoonlijke ambities hoog. Soms moeten medewerkers zelfs afgeremd worden. Hr en leidinggevenden helpen daarbij, vertelt Head of Talent & Culture Kaat Van Doren:

"Iedereen heeft een coach om zijn groeipad te begeleiden. En leernoden en -wensen toetsen we af met de opportuniteiten van het bedrijf. Zo houden we richting.”

 


Zo’n groei- of ontwikkelgesprek organiseer je het best op regelmatige tijdstippen, bijvoorbeeld elke zes maanden. In deze opleiding leer je hoe je een groeigesprek grondig voorbereidt en helder opbouwt, een POP opmaakt en tussendoor de vorderingen van je medewerker opvolgt.

 

Hoe leren organiseren en de impact ervan optimaliseren? In dit gratis e-book kom je te weten:

- Wat de voordelen zijn van leren voor je kmo
- Hoe je je leernoden leert kennen en ze vertaalt naar opleidingsdoelstellingen
- Wat de beste leervormen zijn voor jouw organisatie

Gerelateerde artikels

Graag nog wijzer worden?