Ongetwijfeld heb je je handen vol om je bedrijf te runnen en je klanten en medewerkers tevreden te houden. Begrijpelijk dus dat opleidingen al eens tussen de mazen van het net glippen. Nochtans is bijleren vooruitgaan: opleidingen en andere manieren van leren helpen je medewerkers groeien, en dus ook je kmo.
Voordeel 1: je bedrijf is beter voorbereid op veranderingen
Afwisselend thuis en op kantoor werken is intussen ingeburgerd. Maar wist je dat de helft (54%) van de medewerkers vindt dat zijn job ook inhoudelijk veranderd is sinds de pandemie? Tal van veranderingen spelen immers in op onze jobinhoud: steeds meer digitalisering en de rol van artificiële intelligentie (AI) daarin, meer en internationalere concurrentie, automatisering van processen ...
Al die evoluties doen zowel de jobinhoud als de complexiteit van functies voortdurend wijzigen. Dus de doelstellingen van je bedrijf veranderen misschien niet, maar de inhoud en techniciteit van alle bijbehorende jobs wél.
Je bent dus best zo goed mogelijk voorbereid op verandering. Moedig je medewerkers daarom aan om hun vaardigheden bij te schaven, ook buiten hun eigen vakgebied. Zo zijn financiële skills goud waard in crisistijden. En wat dacht je van een introductie in artificiële intelligentie (AI) voor marketing en sales?
Voordeel 2: je doet een investering die blijft lonen
Maar liefst 87% vindt dat opleidingen voor betere prestaties zorgen. Dat blijkt uit een rondvraag van Cevora bij 200 zaakvoerders en hr-medewerkers. Denk maar aan hogere productiviteit, meer innovatiekracht, efficiënter werken enzovoort.
Alle kennis, ervaring en vaardigheden van je medewerkers samen, dat is namelijk het menselijk kapitaal van je bedrijf. Op korte termijn is een opleiding dus een investering, maar op langere termijn betaalt zo’n traject zich dubbel en dik terug.
Voordeel 3: je bent aantrekkelijker als werkgever
Veel bedienden volgen geen of nauwelijks opleidingen. Nochtans legt de helft van hen opleidingsmogelijkheden mee in de weegschaal als ze een werkgever kiezen. Voor een kwart geven leerkansen zelfs de doorslag.
Eén ding is dus zeker: je medewerkers blijven langer aan boord als ze kunnen bijleren. En je trekt makkelijker nieuwe medewerkers aan dan je concurrent.