Hoe opleidingen financieren in je kmo (en rationeel omspringen met je budget)? 4 tips

Dat investeren in opleidingen tal van voordelen biedt, lees je hier. Maar wat met het kostenplaatje? Je budget voor opleidingen is natuurlijk niet oneindig. En de prijzen van sommige externe opleidingen swingen de pan uit. Met deze tips zet je je centen slim in.

 

1: Combineer externe opleidingen en intern leren

Een opleiding kan je zelf organiseren of uitbesteden aan een externe organisatie: voor beide opties valt wat te zeggen.

Waarom je een opleiding zou uitbesteden? Omdat een externe partij meer ervaring met opleidingen organiseren en geven, bijvoorbeeld. Zo heeft een externe docent vaak meer autoriteit en impact. Bovendien breng je nieuwe, gespecialiseerde kennis binnen. Keerzijde van de medaille: het soms stevige prijskaartje.

 

Belangrijk: verplichte opleidingen krijgen voorrang

Elk bedrijf moet een interne brandbestrijdingsdienst hebben. En vanaf 20 werknemers heb je een (of meerdere) gebrevetteerde EHBO-hulpverlener(s) nodig. Afhankelijk van je sector zijn er mogelijk nog andere verplichte externe opleidingen. Ga te rade bij je sectorfederatie.

 

Interne trainingen kunnen een waardig alternatief zijn voor externe opleidingen. Veel ervaren medewerkers delen hun passie en vakkennis maar al te graag met hun collega’s. Belangrijk is wel dat ze in staat zijn om die expertise op een heldere en overtuigende manier over te brengen.

Is een interne opleiding altijd goedkoper dan een externe docent? Zeker niet! Ook je eigen medewerkers spenderen veel tijd aan de voorbereiding en het geven van een learningsessie. Overweeg daarom zeker ook informeel leren. Een ervaren medewerker neemt dan een collega op sleeptouw, on the job. Werkplekleren is heel efficiënt, want theorie en praktijk vloeien continu in elkaar over.

 

Het beste van beide werelden? Ga voor een incompany-opleiding!

Bij een incompany-opleiding geeft een externe docent de opleiding enkel en alleen aan jouw medewerkers. Zo hou je controle over de kwaliteit van de inhoud en kan je ze volledig afstemmen op jouw werking en processen. En toch hoef je je weinig aan te trekken van de praktische voorbereiding. Handig!


 

ML6 bakent leren af in aantal uren per medewerker

Bij consultancybedrijf ML6 draait alles rond artificiële intelligentie en machinelearning. Een domein dat onmogelijk te vatten is als individu en razendsnel evolueert. Head of Talent & Culture Kaat Van Doren:

“Je kan in een bepaald domein steeds dieper gaan, maar op een gegeven moment boek je nog nauwelijks meerwaarde. Daarnaast riskeer je een ‘information overload’, het stopt nooit. Het kan heel vermoeiend zijn om alles constant te willen weten. Iedereen krijgt een aantal uren toegekend om te leren en onze collectieve intelligentie te voeden.”

Wil je meer inspiratie van ML6?


 

2: Informeer je over de kwaliteit van externe opleidingen

Met een externe opleiding investeer je in de toekomst van je bedrijf. Het kostenplaatje mag je dus eigenlijk niet tegenhouden. Op één voorwaarde: dat de kostprijs van de opleiding te rechtvaardigen valt. Omdat de opleiding hoog aangeschreven staat. Of omdat de leerinhoud helemaal op maat van je bedrijf is geknipt, bijvoorbeeld. Of omdat er een voor- of natraject is om de leerimpact te vergroten (zoals wij doen via Karibu).

Hoe je de kwaliteit van een opleiding, leerinstantie of docent inschat? Door een paar referenties op te vragen en je oor te luisteren te leggen bij de hr-diensten van die bedrijven. Check zeker ook de ervaring van de docent via LinkedIn en andere online kanalen.

 

3: Verlicht je opleidingsfactuur

Heb je bedienden die onder het paritair comité 200 vallen, dan kunnen zij – dankzij jouw jaarlijkse bijdragen – kosteloos kwalitatieve Cevora-opleidingen volgen. Van talen over sales en marketing tot digitale vaardigheden: in het uitgebreide Cevora-leeraanbod vind je ongetwijfeld een opleiding die een antwoord biedt op je leernoden.

Of vond je je gading in het aanbod van een andere aanbieder? Ook dat is geen probleem, want via een Cevora-opleidingspremie betalen we met plezier een deel van die opleidingskosten terug. Ook de verschillende regionale overheden bieden kmo’s trouwens een vorm van opleidingssteun aan. In Vlaanderen is dat via de kmo-portefeuille.

 

4: Overtuig je management om meer te investeren in leren

Leren levert op, maar gaat vaak gepaard met serieuze investeringen. Dat beaamt ook Kim Soete, hr-manager bij decoratiegroothandel Pomax: “Zaakvoerders knappen aanvankelijk vaak af op de kosten die opleidingen met zich meebrengen. Voor hr-medewerkers kan dat frustrerend zijn.”

“Gelukkig zijn er heel wat subsidies en premies. Maak gebruik van bijvoorbeeld de kmo-portefeuille en de premies van Cevora en betaal daarmee je eerste opleidingen. Leveren die iets op, dan zal je waarschijnlijk meer middelen loskrijgen.”

Benieuwd hoe ze bij Pomax opleidingen organiseren? Lees de Curious Case!

 

Voor elke medewerker een opleidingsbudget: goed idee?

In sommige bedrijven krijgen medewerkers een vooropgesteld budget dat ze jaarlijks vrij mogen spenderen aan opleidingen. Bij juridisch dienstverlener Creative Shelter uit Gent is dat 3000 euro per medewerker voor externe opleidingen. Zaakvoerder Stan De Vocht:

“Met dat budget kiezen medewerkers zelf welke opleidingen ze volgen. Van een cursus fiscaliteit over data-analyse tot soft skills als leiderschap of sociale vaardigheden, het kan allemaal.”

Een opleidingsbudget is een mooi signaal dat je wil investeren in de leercultuur van je bedrijf. Maar het blijft natuurlijk cruciaal om het overzicht te houden: wat is de toegevoegde waarde van al die opleidingen samen voor je bedrijf?

Meer horen over de leercultuur bij Creative Shelter?


 

Hoe leren organiseren en de impact ervan optimaliseren? In dit gratis e-book kom je te weten:

- Wat de voordelen zijn van leren voor je kmo
- Hoe je je leernoden leert kennen en ze vertaalt naar opleidingsdoelstellingen
- Wat de beste leervormen zijn voor jouw organisatie

Gerelateerde artikels

Graag nog wijzer worden?